Der har været fart på DSB’s tog i 2020, hvor kunde-punktligheden samlet for året endte på 86,6 procent.
Det er en smule over målet, der lå på minimum 86,1 procent jævnfør DSB’s Pendler Rejsetidsgaranti. Det tyder på en stabil drift på DSB’s fjern- og regionaltog i det forgangne år.
Dykker man lidt ned i DSB’s tal for kundepunktlighed, kom 93,6 procent af passagererne frem inden for seks minutter i forhold til køreplanen.
Operatør-punktligheden, der er den del af punktligheden, som DSB alene har indflydelse på, endte for hele 2020 på 96,5 procent. Målet var i 2020 minimum 94,1 procent. Med andre ord kørte DSB bedre end forventningerne.
”Det gode resultat skyldes flere ting, men først og fremmest er det arbejdet med at optimere køreplanen, der ligger til grund for resultatet. Det er køreplanen, der sikrer, at togene over hele landet kan køre stabilt og punktligt,” forklarer Tony Bispeskov. Han er informationschef i DSB
”Desuden kører togene endnu længere mellem tekniske hændelser end tidligere, hvilket skyldes bedre vedligehold på værkstederne.,” fortsætter han.
I løbet af 2020 har DSB kæmpet med nogle enkelte større hændelser, der har påvirket punktligheden i negativ retning. De skyldes bl.a, at fejl i infrastruktur og tog ikke blev færdige til tiden.
Endelig harlukningen af grænserne i forbindelse med Corona-restriktioner i samfundet påvirket DSB’s evne til at få togene frem til tiden….
(Indledningsfoto til artiklen: Rene Strandbygaard / DSB)
Skriv et svar