Danske DSB hører bestemt ikke til pionererne i den nye bølge af internationale togruter på kryds og tværs af Europa – mange af dem som klassiske nattog.
Danmarks strategiske placering gør imidlertid, at internationale togruter mellem Skandinavien og det centrale Europa skal køre igennem vores lille land.
På den måde får vi nogle gratis stop på f.eks. det stigende antal af private togruter fra Sverige og ned til Tyskland og Østrig.
Den eneste rigtige internationale togrute, som DSB selv håndterer, går mellem København og Aarhus på den ene side og Hamburg på den anden.
Den rute går til gengæld så godt, at DSB vil fordoble antallet af togvogne.
Tilbage i februar 2022 bestilte DSB otte moderne vognstammer til formålet hos den spanske fabrikant Talgo.
Den ordre har DSB nu øget til 16 og forventer, at de første nye vogne fra Talgo kan sættes i drift fra sommeren 2024.
I DSB’s oprindelige plan skulle de internationale togruter betjenes i en såkaldt sandwich. Det vil sige med et lokomotiv i hver ende af vognstammen.
Den plan er ændret for at gøre toget billigere og mere energi-effektivt. DSB vil nemlig bruge en styrevogn i den ene ende, der kan fjernstyre lokomotivet i den anden.
Det design kender vi fra DSB tog med dobbelt-dækker vogne og et rødt Siemens Vectron el-lokomotiv. Blot kræver det, at DSB også køber 16 ekstra styrevogne.
Det store ekstra-indkøb til mange millioner kroner forudsætter en endelig godkendelse i DSB’s bestyrelse og i Folketingets Finansudvalg.
Går de i orden, vil hvert af de nye internationale DSB tog får 493 siddepladser, når de står klar komplet med styrevogne. Inden da vil vognene køre almindeligt som i dag.
DSB regner nemlig ikke med at kunne afprøve de første nye styrevogne før ved årsskiftet 2026/27. I drift som styrevogne bliver de næppe før 2028.
Med andre ord er der lange udsigter, inden DSB bliver mere international. I mellemtiden kan man så håbe, at DSB får flere udenlands-ruter på plads, så de er klar, når de nye vogne ankommer….
(Indledningsfoto til artiklen: DSB)
Skriv et svar