Det var da også på tide, at danske politikere begynder at fokusere på, hvor uambitiøst og mange gange uheldigt, at DSB håndhæver sit næsten monopol på de danske jernbaner.
Tænk blot på skandalen med de italiensk-producerede IC4 tog, som er godt på vej til at blive gentaget med IC5 efterfølgerne fra Spanien. De er foreløbig forsinkede for anden gang og kommer næppe ud at køre i normal drift før i xxxx.
Dertil kommer DSB’s konstante problemer med de nye signal-systemer til flere milliarder kroner. De burde også have fungeret for længst.
Nu har DSB fået en ny ti-årig kontrakt fra den danske stat via Transportministeriet.
Aftalen ligner den gamle, men indeholder heldigvis også krav til en række forbedringer, som togpassagerer vil kunne mærke:
Frem til 2032 skal der skæres 25 minutter af rejsetiden mellem København og Aarhus, 30 minutter mellem København og Esbjerg og 40 minutter mellem hovedstaden og Aalborg.
Flere lyntog mellem Danmarks større byer og flere tog til og fra Københavns Lufthavn.
DSB’s togstationer skal shines op, så de bliver bedre vedligeholdt og virker mere trygge at færdes på for rejsende.
Diesel-togene skal udfases hurtigere, så CO2-neutrale rejser med eltog bliver mere udbredte.
Kompensationen ved 30 minutters togforsinkelse øges fra 25 til 50 procent af rejsens pris.
Ved 60 minutters forsinkelse forhøjes erstatningen fra 50 til 75 procent.
Er toget mere end 90 minutter forsinket, skal passageren have den fulde rejsepris tilbage./ritzau/
(Indledningsfoto til artiklen: Rene Strandbygaard / DSB)
Skriv et svar