Fremover vil DSB leve mere op til sit goe gamle slogan om at tage ”ud at se med DSB”. Sågar udenlands, hvor danske tog ellers har været stort set usynlige i adskillige år.
Fra næste år kører Sveriges langdistance-nattog gennem Danmark og stopper på nogle få stationer undervejs ned til Europa.
Men DSB vil åbenbart også selv flytte – eller rettere – åbne grænser.
I hvert fald har DSB øget sin bestilling på nye vogne til den internationale trafik med 10 procent hos den spanske tog-producent Talgo. Fra oprindeligt otte vognstammer med 442 sæder i hvert til nu 492 pladser.
I 2019 og frem til Corona udbruddet for godt et år siden kunne DSB mærke en stigende interesse for togture til udlandet. Især var rejser til Hamborg populære.
DSB håber naturligvis, at interessen ikke er død ud i mellemtiden. Snarere tværtimod. Klima-rigtig transport har fortsat høj prioritet hos mange.
DSB forsøger da også at sælge indkøbet af de nye togvogne som et skridt mod en mere miljøvenlig og bæredygtig rejse.
I Sverige har man helt klart oplevet en flytning fra fly til tog. Vi hører ikke så meget længere om trenden, men svenskernes mest berømte miljø-aktivist Greta Thunberg er jo ikke så fremtrædende i medierne nu om dage. Med hende blev begrebet ”fly-skam” skabt.
De nye vognstammer forventes at komme på danske skinner fra 2023. De skal trækkes af DSB’s seneste nye el-lokomotiv Vectron fra Siemens….
(Indledningsfoto til artiklen: DSB)
Skriv et svar