Det er ikke, fordi DSB ligefrem har haft en heldig hånd med alle de nye tog, som er blevet bestilt i de senere år.
IC4 togene har været en historisk skandale, selvom det til sidst lykkedes at få nogle af de indkøbte togstammer på skinner.
Nu kunne nervøsiteten begynde at vise sig igen, for IC4-togenes afløsere – de elektriske IC5 – bliver nemlig flere år forsinkede.
IC5 er udviklet af Europas største togfabrikant Alstom, hvor de også kaldes for Corodia Stream.
Hvis alt var gået som håbet, ville de første af over 100 togsæt være leveret i slutningen af 2024, men blev så rykket et halvt år frem til 2025.
Nu viser det sig, at heller ikke denne dato holder. Som situationen ser ud lige nu, kan danskerne ikke gå ombord på IC5 før i 2027.
DSB forklarer, at det har været nødvendigt at justere tidsplanen af flere årsager:
Først og fremmest tager det Alstom længere tid end forventet at færdiggøre det endelige IC5 design, så togsættene opfylder DSB’s høje krav til kvalitet, komfort og pålidelighed.
Andre begrundelser er usikre forsyningskæder med under-leverandører og Alstoms problemer med at tilpasse kapacitets- og produktions-planer.
”Det er ærgerligt, men ikke usædvanligt, at tidsplanerne bliver justeret ved store togindkøb. De er ikke hyldevarer som i et supermarked,” siger Jürgen Müller. Han er direktør for Strategi & Togmateriel hos DSB.
”Selvom man forsøger at købe tog så standard som muligt, er det en stor og kompleks opgave at få alle detaljer på plads, så togsættenes endelige udformning lever op til alle de særlige forhold, der gør sig gældende i det enkelte land,” fortsætter han.
Produktionen af den nye type tog er i gang på Alstoms fabrikker i Salzgitter i Tyskland og i Katowice i Polen.
De hollandske statsbaner (NS) har modtaget de første Coradio Stream togstammer, og de kører nu hver dag med passagerer.
DSB regner med, at man vil kunne skele til og lære af de hollandske erfaringer, inden de første IC5 tog lander i Danmark om knap fire år.
Efter leveringen af de første togsæt til DSB skal de kvalitets-testes og godkendes af de danske myndigheder.
Samtidig skal DSB-personale trænes i togenes indretning og betjeningen, inden IC5 kan sættes i passager-drift….
(Indledningsfoto til artiklen: DSB)
Skriv et svar