Alle, der har besøgt De Forenede Arabiske Emirater, vil vide, at Dubais nuværende International Airport lufthavn er både stor og imponerende.
Den fylder 2.900 hektarer og havde 66,1 millioner passagerer i 2022. Den er hjemmebane for Emirates, der ejer flere Airbus A380 kæmpefly end alle andre flyselskaber i verden tilsammen.
Men araberne mener ikke, at den nuværende lufthavn kan håndtere fremtidens belastninger og forventede passagertal.
Derfor skal der bygges nyt, og når noget bygges i Dubai, skal det være det største i verden. Det har vi allerede set med skyskrabere, hoteller, museer og kunstige øer.
Det næste bliver en udvidelse af Dubais alternative lufthavn. Den hedder Al Maktoum International eller Dubai World Central.
Den bruges mest til luftfragt nu om dage og har kun et beskedent antal passagerfly. Det skal ændre sig voldsomt i de kommende år.
I 2050 skal Dubai World Central efter planen håndtere 255 millioner passagerer. Det gør ikke kun World Central til verdens største.
Den bliver også fire gange større end Los Angeles (LAX) og New Yorks John F. Kennedy (JFK) tilsammen!
På grund af sit enorme format bliver World Central heller ikke bare omtalt som en lufthavn. Den skal også være klodens første rigtige “aerotropolis”. Altså en hel storby omkring en lufthavn.
I 2030 vil World Central have flere store hoteller, et luksuriøst golf ressort, et udstillings- og konference-center på tre millioner kvadratmeter, indkøbscentre og beboelser til mange tusinde mennesker.
Dubai byggede World Central – dengang som Al Maktoum International – for 13 år siden. Dengang som ren cargo-lufthavn. De første passagerfly landede dér for 10 år siden.
I sin nye skikkelse vil lufthavnen i Dubai-forstaden Jebel Ali fylde 14.000 hektarer. Til sammenligning beslaglægger JFK i New York godt 1.995 hektar og Københavns Lufthavn 1.190 ha….
(Indledningsfoto til artiklen: Al Maktoum International)
Skriv et svar