Normalt betaler man ikke ekstra for at tage en flyrejse med mellemlanding undervejs.
Tværtimod er rejser med stop og omstigninger billigere end en billet til en direkte og non-stop flyvning.
Hvis det står til den hollandske regering, kan det hurtigt ændre sig.
Den vil nemlig gerne indføre et omstignings-gebyr på over 50 euro for passagerer, der bruger Amsterdams store Schiphol lufthavn til mellemlandinger.
Det gør bl.a. mange danskere, der vil rejse til USA, Karibien, Afrika og Sydamerika, hvor Schiphol har mange flere ruter til end lufthavnene i København, Billund eller Aalborg.
Den hollandske regering har i det hele taget travlt med at skære ned i landets største lufthavn. Den nye afgift er det seneste eksempel, som skal skræmme rejsende fra at bruge Schiphol.
Hollænderne har således lagt et loft over, hvor mange starter og landinger der må foretages i Schiphol. Af hensyn til både klima-belastning og støjgener for beboere i området omkring lufthavnen.
Regeringen mener, at Schiphol allerede nu er overbelastet og vil derfor tvinge især udenlandske rejsende til at benytte lufthavne i andre lande til omstigninger.
Samtidig vil politikerne bruge de nye afgifter på op til 400 kroner pr. passager til nedsætte de stigende energi-afgifter for hollandske forbrugere.
Hollands store nationale flyselskab KLM har naturligvis protesteret voldsomt mod det nye forslag om mellem-landings-afgifter.
KLM advarer sjovt nok også faldende indtægter til den hollandske stat, når antallet af flyvninger til og fra Schiphol skæres ned.
Som alle andre lufthavne opkræver Schiphol nemlig afgifter fra flyselskaber, der starter og landinger.
Disse afgifter er lufthavnenes vigtigste indtægts-kilder og indeholder også typisk skatter til statskassen.
Foreløbig er mellem-landings-afgiften kun et forslag, der mangler at blive godkendt i den hollandske regering og i parlamentet.
Skulle den blive vedtaget, kan den imidlertid betyde store ændringer i, hvordan folk flyver i fremtiden.
Den slags forslag har det nemlig med at sprede sig hurtigt til andre lande og lufthavne, der alle søger med lys og lygte efter ekstra indkomst-muligheder.
Som nævnt er direkte fly-afgange som regel i dag dyrere end, hvis man f.eks. tager et par omstigninger undervejs mellem f.eks. Danmark og USA.
Det kunne ændre sig helt i fremtiden….
(Indledningsfoto til artiklen: Rita Candeias / Unsplash)
Skriv et svar