Norges regering har planer om at øge skatter og afgifter på flyrejser til udlandet. En beslutning, der bestemt ikke bekommer den norske lavpris gigant Norwegian vel.
Nordmændene betaler i øjeblikket 80 kroner i skat pr. billet til udlandet. Det svarer til ca. 64 danske kroner. Fremover stiger prisen til 200 kroner (60 Dkr), hvis flyrejsen går uden for Europa. Til gengæld skal afgiften nedsættes til 75 kroner på ruter inden for Europa.
Norwegian og SAS er i forvejen ramt af høje flyskatter i Sverige, mens Danmark indtil videre har holdt sig fra at øge skatter og afgifter på det punkt.
Det har bl.a. ført til, at Norwegian har flyttet ruter fra Stockholm til København. Samme planer har Ryanair luftet, der som lavpris selskab er særlig sårbar for højere flyskatter.
Den norske regering begrunder sit forslag med, at ændringerne i flyskatterne vil skabe en økologisk differentiering mellem rejser i Europa og de lange ruter til først og fremmest USA.
Ekstra penge ser der ikke ud til at komme i den norske statskasse, for indtægterne bliver mindre på flyafgangene til europæiske destinationer.
Naturligt nok er Norwegian ikke ligefrem begejstret over sådan et lovforslag fra regeringen i sit eget land.
I en kommentar siger en talsmand for Norwegian, at ”det er positivt med et fald i afgifterne på rejser i Europa, men at de voldsomme stigninger på de internationale ruter er en dårlig nyhed for Norges turisme, erhvervsliv og luftfarts-industri.”
Planerne fra den norske regerings planer kommer da også på et ganske uheldigt tidspunkt for Norwegian.
For mindre end en uge siden kom meddelelsen om, at Norwegian i dag er det største ikke-amerikanske flyselskab på ruter mellem Europa og USA.
Med 1,67 millioner passagerer til New Yorks lufthavne JF Kennedy, Newark og La Guardia i de seneste 12 måneder har Norwegian skubber British Airways af tronen. Englænderne fløj kun 1,63 mio. passagerer over Atlanten i samme tidsrum.
Og måske endnu mere imponerende: Norwegians trafik til og fra New York er mere end fordoblet på et år. Fra 750.000 til 1,67 millioner.
Trods de flotte tal og en melding om, at 92,4 pct. af sæderne på de lange ruter var udsolgt i september, har Norwegian fortsat økonomiske problemer.
Lavpris-gigantens hastige ekspansion gennem de senere år har oparbejdet en enorm gæld. Den forsøger Norwegian nu at skære ned ved f.eks. at sætte 90 helt nye Airbus fly til salg, som nordmændene endnu ikke har fået leveret fra fabrikanten.
Desuden er Norwegian begyndt at lukke ruter. Senest er det sket med selskabets ruter til USA fra Belfast i Nordirland og Edinburgh i Skotland. Skylden får her, at den skotske regering ikke har halveret flyafgifterne som lovet.
Norwegian har også meddelt, at man lukker den direkte rute mellem London og Singapore. Omvendt skal rutenettet i Sydamerika udbygges, og antallet af afgange mellem London og JFK i New York øges til tre om dagen fra den 28. oktober.
Men alle disse forandringer sker langt fra Norwegians hjemmebane, hvor de truende skyer nu begynder at trække sammen om Skandinaviens næststørste flyselskab.
Norwegian har næppe råd til at sluge de øgede skatter selv. Derfor vil de højst sandsynligt blive sendt videre til passagererne. Det værste, man kan gøre som lavpris selskab.
Konkurrencen på billetpriserne er benhård, og stadig flere flyver nu billigt over Atlanten. En af de knækkede dog nakken i sidste år. Dansk-islandske Primera Air gik konkurs, inden det lykkedes at etablere flere super-billige ruter mellem Europa og USA
Hvis den norske regerings forslag om forhøjede afgifter på langdistance flyvninger bliver vedtaget af Stortinget i Oslo, vil de træde i kraft fra 1. april 2019….
Skriv et svar