De fleste europæiske lande inklusive EU selv diskuterer indførelsen af skatter på flyvning. Nogle har allerede indført afgifter som f.eks. Sverige, Holland og Tyskland, mens andre som Frankrig er på vej.
Nu blander topchefen for Europas næst-største lavpris-selskab easyJet sig i diskussione, der ikke er blevet mindre følelsesladet, efter at den svenske klima-aktivist tog til USA med sejlskib i stedet for fly for at deltage i FN’s klima-topmøde i New York.
easyJets Johan Lundgren opfordrer til, at skatter ikke lægges på flybilletter til den enkelte rejsende, men på flyenes brændstof-forbrug. Det vil give færre afgange, men til gengæld vil flyver så større maskiner, der er fyldt med passagerer.
Lundgren siger selvfølgelig, at han ikke er tilhænger af flyskat. Men har accepterer nødvendigheden af den. Især, hvis indtægter fra skatter og afgifter bliver øremærket til at finansiere udviklingen af nye og mere miljørigtige teknologier.
”Modsat i dag skal skatterne i højere grad belaste klima-skadelig opførsel end belønne miljø-venlig,” mener easyJet topchefen.
Kun på den måde kan man tvinge flyselskaber og flyfabrikanter til gøre noget seriøst ved forurenings-problematikken. Tiden er ikke til smukke ord, men håndgribelig action.
Johan Lundgrens udtalelser faldt forleden dag i et interview med den tyske erhvervs-avis “Wirtschaftswoche.”
easyJet overtog store dele af Air Berlin, der gik konkurs for snart to år siden. Det har gjort easyJet til Tysklands næststørste flyselskab og Tyskland til easyJets største marked efter Storbritannien.
easyJet selv er dybt involveret i fremtidens passagerfly. Lavpris-specialisten med hvide og orange fly arbejder således tæt sammen med den lille amerikanske flyfabrikannt Wright Electric.
For et år siden proklamerede easyJet og Wright, at de ville have et første eldrevet passagerfly klar her i dette efterår.
Denne tidsplan holder ikke, så et og andet kunne tyde på, at Johan Lundgren med sine nye udtalelser vil lokke politikere til at hælde flere penge i sit projekt.
Ideen hos easyJet og Wright var i første omgang at bygge et lille elfly med plads til ni rejsende og en besætning på tre – to i cockpittet og én i kabinen til at servicere passagerer.
easyJet sagde for et år siden, at den nuværende teknologi med elmotorer og batterier kun er egnet til små fly over korte afstande.
easyJet forestillede sig således at bruge elflyet som en slags taxi-forbindelse på den korte, men meget trafikerede rute mellem London og Amsterdam. Her har mange passagerer brug for at rejse ud og hjem på samme dag.
En endnu mindre udgave med to sæder er allerede i luften hos Wright Electrics anden partner Axter Aerospace.
Rækkevidden er også begrænset. 500 nautiske mil er 800 kilometer er det maksimalt opnåelige nu. Derfor vil easyJets nyhed i første omgang blive anvendt som et slags taxifly mellem storbyer som London og Amsterdam.
Denne rute er Europas næst-mest befløjne, og mange passagerer har behov for at flyve ud og hjem på samme dag.
Tyskland har allerede haft en flyskat i otte år. Afgiften ligger på mellem 7,38 og 41,49 euro pr. flybillet, afhængig af rejsens længde. Sidste år gav flyskatten knap 1,2 milliarder euro (ca. kroner) til den tyske statskasse.
Som led i en klima-beskyttelses-pakke, som den tyske regering har foreslået, skal flyrejser fremover være dyrere, mens det skal være betydeligt billigere at tage toget.
Også Frankrig har en skat på flybilletter på vej, som skal indføres fra 2020. Her skal satserne ligge på mellem 1,50 og 18 euro.
Pengene – man taler om 180 millioner euro om året – skal bruges på at forbedre jernbane-skinner o franske motorveje til biler
Frankrigs nationale flyselskab er selvfølgelig alt andet end glad for den nye skat. Flyselskabet taber i forvejen penge på sine indenlandske ruter.
Air France gennemfører knap 500 flyvninger på nationale ruter hver dag. Skatten vil blot forværre Air France’ konkurrence-evne.
Som modtræk mod flyskatten vil Air France fra 2020 frivilligt klima-kompensere alle indenrigs billetter, oplyser flyselskabets kvindelige topchef Anne Rigail i et interview med avisen “Le Parisien”,
Initiativet vil koste Air France mange millioner euro, når man begynder at betale et grønt beløb for hver solgt flybillet – lidt i samme stil, som SAS gør på for sine Eurobonus passagerer.
Men Air France vil hellere give penge til grønne klima-projekter som at plante nye skove, bevare truede dyrearter og udvikle bio-benzin end at betale til rivaler som jernbane og vejtrafik.
Samtidig med indførelsen af klima-kompenseringen vil Air France bandlyse al brug af éngangs-plastik i sine fly….
(Foto: B-1 Foto / Pixabay) air France foto
Skriv et svar