Her fra mandag morgen kan man ikke længere se easyJets karakteristiske orange-hvidt lakerede fly i luften.
Den engelske lavpris-gigant har som flere andre flyselskaber lukket helt ned som følge af Corona krisen. Passagererne bliver hjemme i privaten og tør ikke rejse ud.
easyJets ærkerival Ryanair kom med nogenlunde samme melding for en uge siden. ”Nogenlunde”, fordi Ryanair tilsyneladende skifter mening hele tiden. Den ene dag siger irerne, at de lukker helt. Den næste, at man opretholder nogle få afgange.
SAS, Norwegian og Lufthansa har skruet voldsomt ned, men har trods alt stadig mellem fem og ti procent af sine fly i luften. easyJet går nu hele vejen og slukker helt. Præcist som bl.a. Austrian har gjort.
Her til morgen kom meddelelsen fra easyJet, at den foreløbig sidste rute-afgang blev gennemført søndag aften.
Alle planlagte hjemrejse flyvninger for briter er også overstået. Dem har easyJet haft 650 af i de seneste to uger. 45.000 briter er fløjet hjem ad den vej.
easyJet vil ikke spå om, hvornår selskabets fly igen går på vingerne. De forskellige landes indrejse-forbud og rejse-indskrænkninger gør det umuligt at have en forretning kørende, skriver easyJet.
easyJet har 335 Airbus A320 maskiner i sin flåde, som nu bliver arbejdsløse i et stykke tid. Det får dog ikke selskabets svenske topchef Johan Lundgren til at ryste på hånden:
Vi har en solid økonomi og skal ikke betale af på gæld før i 2022, siger han til flere engelske nyhedsmedier.
Det er easyJets største enkelt-aktionær – flyselskabets stifter Stelios Haji-Ioannou – nu ikke helt enig i. Han fortæller til bl.a. BBC, at easyJet bør skære sin flåde ned med 25 procent. Når Corona pandemien er overstået, vil luft-trafikken fortsat befinde sig i en langvarig krise….
(Indledningsfoto til artiklen: Frederick Tubiermont / Unsplash)
Skriv et svar