Hvis I har fløjet med easyJet inden for det seneste halve år, er der god grund til at tjekke jeres online konti hos det engelske lavpris-selskab, hævninger fra jeres kreditkort og emails fra easyJet.
Flyselskabet er nemlig blevet offer for et stort hacker-angreb, der er gået ud over ni millioner easyJet kunder.
Deres navne, e-mail adresser og rejse-detaljer er blevet stjålet, og hvad værre er: Detaljer fra over 2.200 passagerers kreditkort er også forsvundet.
Hacker-angrebet blev gennemført helt tilbage i januar, men blev først kendt i dag. Det sker, efter at de britiske data-sikkerheds-myndigheder (ICO) har bedt easyJet om at alarmere offentligheden og de mange berørte kunder.
I en meddelelse på sin hjemmeside fortæller easyJet, at selskabet har været ramt af et meget sofistikeret cyber-angreb på sine it-systemer.
Indtil videre ser det heldigvis ikke ud til, at de stjålne informationer er blevet misbrugt. Alligevel vil easyJet nu kontakte alle de ramte kunder direkte i løbet af de næste par dage.
I sit statement skriver easyJet, at kunder skal være lige så opmærksomme på usædvanlige online hændelser, som de plejer at være. Især gælder det, når de modtager uopfordrede henvendelser fra flyselskabet pr. mail.
Easyjets topchef, svenskeren Johan Lundgren, undskylder over for alle kunder, som er berørt af hændelsen:
”Siden vi blev opmærksomme på angrebet, har vi arbejdet tæt sammen med myndighederne for at lukke eventuelle huller og opspore de cyber-kriminelle.”
”Vi er godt klar over, at tidspunktet er meget uheldigt. På grund af COVID-19 er folk ekstra bekymrede for beskyttelsen af deres personlige data. De ønsker ikke at blive ofre for online scams.”
easyJet er blot det seneste flyselskab, som er blevet ramt af dygtigt gennemførte hacker-angreb, men bestemt ikke det første:
I 2018 oplevede British Airways et cyber-angreb, der gik ud over en halv million kunder. British Airways fik efterfølgende en bøde på 1,5 milliarder kroner.
Også Cathay Pacific fra Hong Kong oplevede et hacker-angreb for to år siden. Dér blev data om 9,4 millioner passagerer stjålet. I februar i år gik det så ud over 80.000 kunder hos det hollandske lavpris-selskab Transavia.
Rent image-mæssigt kunne hacker-angrebet næsten ikke haft ramt easyJet på et værre tidspunkt end lige nu.
Dels har easyJet haft næsten alle sine fly stående ubeskæftiget på jorden siden slutningen af marts. Dels ligger flyselskabet i en indædt fight med sin stifter og nuværende stor-aktionær Sir Stelios Haji-Ioannou.
Han er uenig med easyJets nuværende ledelse om selskabets strategi og indkøbs-politik af nye Airbus fly. Ioannou mener, at easyJet rutter med pengene….
(Indledningsfoto til artiklen: Frederick Tubiermont / Unsplash)
Skriv et svar