Når det går dårligt hos flyselskaberne, kan man ofte se det på aflysninger af afgange og dumping af billetpriserne.
Når det går bedre, udvider selskaberne igen med mange afgange og begynder atter at ansætte folk til cockpits og kabiner.
Lige i øjeblikket er optimismen stærkest, selvom januar og februar bliver et par kedelige måneder at komme igennem. Til gengæld skal sommer-sæsonen fra april og frem blive rigtig god.
England store lavpris-selskab easyJet melder således ud, at man vil uddanne 1.000 nye piloter i de kommende fem år.
Samtidig fortæller Lufthansas lavpris-datter Eurowings, at selskabet ansætter 750 ekstra medarbejdere til cockpit og kabine i de næste 12 måneder.
easyJet gør det ved at gen-oplive sit ”Generation easyJet Pilot Training” program, efter at det har ligget stille i to år på grund af Corona.
Det sker gennem en stor reklame-kampagne i sociale medier i England. Her søger easyJet søger 1.000 pilot-elever, De skal efter planen sætte sig i cockpittet på de orange lakerede rutefly fra 2024.
easyJet rivalerne fra tyske Eurowings kan ikke vente så længe. Selskabet begyndte allerede at ansætte 750 nye piloter og kabinefolk sidste år. De skal nu suppleres af et tilsvarende antal i de kommende måneder.
Eurowings ekspanderer bl.a. kraftigt i Stockholm, hvor man har oprettet en base med mange nye ruter ned i Europa. En hård nød at knække for SAS og Norwegian.
Den største fremgang ser Eurowings imidlertid på sine ruter til Mallorca. Fra sommer vil det tyske lavpris-selskab flyve op til 380 gange frem og tilbage om ugen til den populære ferieø.
Det svarer til, at Eurowings totalt set vil have 100 fly i luften på samme tid. Langt de fleste med passagerer på vej til og fra ferie….
(Indledningsfoto til artiklen: Mcpetsy / Pixabay)
Skriv et svar