Hollywood film og tv-serier har næsten altid mænd i hovedrollerne, når der skal udfyldes roller som piloter. Tænk blot på ”Top Gun” eller ”The Aviator”.
I de fleste romaner og tegneserier er kønsfordelingen den samme. Hankøn i cockpittet og hunkøn i passager kabinen til at servere drinks til kunderne.
Når historierne så handler om krig og jagerfly, er den mandlige dominans på flyenes flightdeck – det nye ord for cockpit – endnu mere udtalt. At flyve er noget, mænd gør. Ligesom at køre Formel 1 racerbiler.
Selvfølgelig findes der kvindelige piloter i passagerfly. 7.409 for at være præcis, viser en opgørelse som International Society of Women Airline Pilots (ISWAP) lavede i anledning af den globale kvindekamps-dag i marts.
De 7.409 svarer til knap 5,2 pct. af piloterne i større passagerfly. Mindre firma- og privatfly er ikke medregnet.
Det tal er alt for lidt for ledelsen i det store engelske lavpris-selskab easyJet. Her har man meldt ud, at 20 pct. af piloterne skal være kvinder i 2020. Her i midten af 2018 er det kun 5,0 pct.
Om easyJet når det ambitiøse mål er tvivlsomt. Flyselskabet kæmper som hele luftfarts-industrien med myterne om den maskuline og flotte pilot fremme i cockpittet. Manden, der måske har været jagerpilot, inden han ender bag styrepinden i en Boeing eller en Airbus.
Den myte er international og hersker såmænd også i Danmark. Mange af SAS’ piloter er gennem årene kommet fra det danske luftvåben, hvor de tidligere fløj F16, Saab Draken eller de store Hercules maskiner.
easyJet ser dog ud til at have fat i, hvad man kunne kalde den lange ende. Flyselskabet henvender sig nemlig allerede til små skolepiger og teenagere for at få dem til at interessere sig for en senere uddannelse som pilot.
Den seneste easyJet idé er at lave en tv-reklame, hvor flyselskabet gen-indspiller en berømt scene fra Hollywood filmen ”Catch Me If You Can”. Den havde Leonardo Di Caprio i hovedrollen.
Hovedrollen i den nye reklamefilm har den ni-årige Hannah Revie, hvis mor faktisk er pilot – hos easyJet.
Sammen med en flok andre børn i alderen fem til ni år – klædt i fine uniformer – blev filmen forleden optaget i Londons Southend lufthavn. Til stor moro for de mange voksne mennesker, der var i lufthavnen af andre grunde. De skulle enten på forretningsrejse eller flyve på sommerferie.
Ud over de meget unge skuespillere i reklamefilmen – se videoen – skal man lægge mærke til én detalje. Luftkaptajnen er en pige, mens kabine-personalet er lutter små drenge.
Formålet med easyJets sjove reklamefilm bekræftes af en undersøgelse, som flyselskabet foretog blandt 500 af sine voksne piloter tidligere i år. Den viste nemlig, at langt flere drenge end piger drømmer om at blive pilot i deres senere liv.
55 pct. af easyJets nuværende piloter vidste allerede, da de var 10 år, at de ville styre fly, når de blev store. 22 pct. af drengene allerede pilotdrømmen i en alder af fem år.
Pigerne var knap så ivrige efter at komme på vingerne. Først i en alder af 16 år havde halvdelen (59 pct) givet det en tanke, at man måske kunne uddanne sig til pilot.
easyJet har taget flere initiativer til at ændre på myterne omkring jobbet som pilot og først og fremmest piger.
Flyselskabet har således gennemført flere kampagner i engelske folkeskoler og gymnasier, ligesom easyJet har et tæt samarbejde med Girlguiding. Det er Englands største velgørende organisation for piger og unge kvinder.
Via Girlguiding får 200.000 piger mulighed for at gennemføre et informations-forløb hos easyJet og tage et første dueligheds-tegn i flyvning. En såkaldt ”Aviation Badge for Brownies”.
I den forbindelse har easyJet lært, at det er vigtigt at vise de unge piger positive rolle-modeller som f.eks. tv- og filmstjerner og familie medlemmer, der kan flyve.
Desuden har det haft en stor effekt at møde rigtige piloter i virkeligheden og få lov til at sidde med i cockpittet i et stort passagerfly.
Hovedrolle-indehaverens mor, Emily Revie, er luftkaptajn hos easyJet og fortæller om sin egen barndom:
”Da jeg gik i skole, var pilot helt afgjort kun noget, som drenge skulle gå. Piger skulle tænke i helt andre baner. Til nøds en fremtid som stewardesse. Den opfattelse blev styrket af tv og film, hvor man altid puttede en mand i cockpittet. Jeg er glad for, at jeg var stædig som barn. Jeg elsker mit arbejde som pilot og vil anbefale det til alle, jeg taler med.”
Til sidst bør jeg vel lige nævne, at easyJet har gjort sine første fremskridt mod at blive det rutefly selskab i verden, der har flest kvindelige piloter.
I 2015 var kun seks pct. af ansøgerne til pilotstillingerne i easyJet kvinder. I 2017 var det steget til 13 pct….
Skriv et svar