Danske politikere proklamerer gang på gang, at vi skal satse mere på ældre mennesker, der absolut ikke har lyst til at gå på pension og gerne vil arbejde nogle ekstra år.
Virkeligheden er desværre ofte anderledes end politikernes drømme og teorier. Rigtigt mange ældre oplever, at de bliver afvist, når de søger nye jobs.
Alderen bliver som regel ikke nævnt direkte, men arbejdsgivere finder på alle mulige andre undskyldninger for ikke at ansætte en person fra det grå guld.
Det gælder naturligvis også i rejsebranchen – og måske i særlig grad i flyselskaber, hvor det flyvende personale i forvejen har en lavere pensions-alder end dem, som er beskæftiget nede på jorden.
Hvor lang tid er det f.eks. siden, at I har mødt en person over 50 eller 60 år, der arbejder i kabinen på et flyselskab?
Hvis I flyver med det engelske lavpris-selskab easyJet, er der gode chancer for at opleve det. Flyselskabets ældste aktive kabine-medarbejder nu 73 år. Og står det til easyJet, skal Pam Clark snart have mange kolleger fra det grå guld.
Som andre flyselskaber har easyJet det problem, at det kan være et benhårdt job at være stewardesse eller steward. I dag hedder de kabine-personale som fælles-betegnelse.
Mange unge drømmer ellers om at opleve verden med vinger på. Derfor søger flere store flyselskaber nærmest konstant efter nye kandidater til jobbet i kabinen.
Mest kendt er nok Emirates, der flere gange om året tager på Europa-turne for at rekruttere nyt personale. Det sker også ved hel-dags-arrangementer i København.
Praksis viser nemlig, at de fleste kabine-ansatte ikke holder i mange år. Tværtimod bliver en stor del af dem overført til knap så opslidende stillinger på jorden.
Enkelte medarbejdere bliver dog så vilde med jobbet over skyerne, at de slet ikke vil holde op. Pam Clark hos easyJet er en af dem.
Hun er netop fyldt 73 år. Dagen blev naturligvis fejret i et rutefly, hvor både kolleger og passagererer kunne lykønske Pam. Det skete bl.a. med en stor fødselsdags-kage udformet som et fly.
Pam Clark er i dag easyJets ældste ansatte. Hun har været med på 4.500 flyrejser og har dér serviceret over 800.000 flygæster.
Nana – det er Pams kælenavn hos kollegerne – er også atypisk på en anden måde: Hun blev først ansat som 53-årig, efter at hun havde arbejdet som frisør i det meste af sit liv.
Inspiration til sit usædvanlige jobskifte i en høj alder fik Nana på en ferierejse med easyJet til Madrid, hvor hun fik fat i en reklame-brochure, der efterlyste nye folk til kabinen.
Pam Clark tog chancen og fik det job, hun havde drømt om siden sin teenage tid. I mellemtiden er hun oldemor og easyJets forbillede i en ny kampagne.
Her sigter lavpris-selskabet efter kandidater på over 45 år. Altså i en alder, hvor andre flyselskaber sender sine ansatte på pension eller parkerer dem bag et skrivebord.
Forklaringen er, at antallet af job-ansøgninger er faldet mærkbart i de senere år. Når man således ikke kan få fat i de unge, må man forsøge sig med lidt ældre.
På sin fødselsdag overgik Pam Clark så til en ny stilling, hvor hun fungerer som ”rekrutterings-ambassadør”, hvor hun skal lokke flere ”voksne” til at søge et job hos easyJet.
”Mit råd til alle over 45 år, der stadig går med en drøm i maven om at gøre noget andet, end de gør i dag: Tag chancen. Vær ikke bange,” siger hun.
På sin fødselsdag erklærede hun bramfrit, at hun vil elske at se flere fra det grå guld arbejde i flykabinen. Hun er sikker på, at mange passagerer også vil synes godt om det.
easyJet indledte sin kampagne for at rekruttere ældre medarbejdere, er antallet af ansøgninger fra kandidater på over 45 år steget med mere end 10 procent. Hos de over 60-årige er der sågar kommet 160 procent flere.
easyJet kalder sin kampagne for ”Empty Nesters”, fordi den henvender sig til personer, hvis børn er fløjet fra reden derhjemme. Forældrene til voksne børn skal bruge anledningen til at skabe sig en helt ny karriere sent i livet.
Grundlæggende findes der ingen alders-begrænsning til jobbet som kabine-personale. I hvert fald ikke i opadgående retning. Til gengæld skal kandidaterne som regel have en minimums-alder.
Flyselskaberne kræver dog, at de ansatte skal gennemgå sundheds-tjek med jævne mellemrum – og de skal bestås. Det er måske heller ikke så dårlig en idé, for på den måde får man testet og efterset ”skroget” på en måde, som man ikke vil få gjort i de fleste andre jobs eller som pensionist….
(Indledningsfoto til artiklen: easyJet)
Skriv et svar