Britiske easyJet har holdt forholdsvis lav profil i sine udmeldinger efter Corona, når man sammenligner med store lavpris-rivaler som Ryanair, Wizz Air, Eurowings og Corendon.
Det skal der åbenbart ændres seriøst på nu, for easyJet fortæller dels, at det går rigtig godt med salget af billetter til sommer. Dels har easyJet fremlagt en ny klimaplan, der er langt mere ambitiøs end hos andre flyselskaber.
easyJet vil således reducere sin CO₂ belastning med hele 35 procent i 2035. Det er i forhold til udledningen i 2020 og led i et såkaldt ”science-based” mål.
Flyselskabet med de mange orange-og-hvidt lakerede Airbusser vil opnå denne miljø-forbedring gennem en kombination af nye flytyper, mere effektiv rute-planlægning og øget anvendelse af biobenzin i jetmotorerne.
I praksis betyder det, at easyJets udgangspunkt vil være 70,77 gram CO₂ pr. fløjet passager-kilometer. Målet om 13 år skal så være nede på 46,01 gram.
Allerede i dag har easyJet allerede reduceret sin CO₂ udledning med en tredjedel i sammenligning med en tredjedel. Men ok – for 22 år siden forurenede jetmotorer luften voldsomt meget.
Det største skridt mod en grønnere fremtid vil easyJet tage med udskiftning af alle sine passagerfly med nye og mere brændstof-økonomiske modeller.
Alle nye fly, som easyJet får leveret fra i år og frem til 2028, vil være Airbus såkaldte ”neo” typer. Neo står ikke kun for ”nyt”, men også for ”New Engine Option.”
Disse maskin-typer, som også SAS anvender, sparer 15 procent på brændstoffet og larmer 50 procent mindre end de fly, de afløser.
På nuværende tidspunkt råder easyJet over 32 stik Airbus A320neo og 10 A321neo. Yderligere 113 af de to moderne flytyper er på vej.
Når easyJet taler om at reducere CO₂ gennem en mere effektiv drift, skal det foregå på flere måder samtidig:
- easyJet vil f.eks. lade sine fly taxie rundt i lufthavne på kun én motor mod i dag to.
- Jetmotorerne skal vaskes oftere for at holde dem rene og gnidningsfri.
- Udnyttelse af ny og bedre vejr-information skal strømline navigationen.
- Kunstig intelligens skal optimere flyruter for at spare mange spild-kilometer.
- Europas kommende ”single sky” med ensartede luftfartsregler skal alene skære 10 procent af Europas CO₂ udledning fra luftfarten. Hos easyJet vil det være 15 procent.
Endelig satser easyJet som de fleste andre flyselskaber på, at der i de kommende år vil blive blandet mere biobenzin (SAF) i jetflyenes tanke. Hos easyJet har man prøvefløjet en 30 procent blanding.
Derudover satser easyJet fortsat på fremstilling af kunstig benzin – såkaldt e-fuel – og udvikling af rent elektriske passagerfly. Dem vil easyJet bygge sammen med Wright Electric i USA og Rolls-Royce i England.
Alle disse projekter er fremtids-musik. Meget mere realistisk og nutid er, hvordan easyJet vil vende tilbage fra Corona krisen.
Det går det åbenbart rigtig godt med. I de vigtige sommer-måneder juli til september regner easyJet med at nå op på 97 procent af trafiktallene fra før pandemien. I det nuværende kvartal ligger easyJet på 90 procent og i de seneste par uger over niveauet fra 2019.
easyJet fortæller, at kunderne fortsat er forsigtige og booker senere, end de gjorde tidligere. Derfor tør flyselskabets topchef Johan Lundgren ikke love, at det easyJet når tilbage til at give overskud igen i løbet af 2022….
(Indledningsfoto til artiklen: Annika Ashley / Unsplash)
Skriv et svar