Piloter, kabine-personale og medarbejdere ved gatene hos det store engelske lavpris-selskab easyJet fik sig en overraskelse nogle dage før jul.
Ud over den sædvanlige god jul hilsen fra flyselskabets topledelse kom der nemlig også en uventet besked:
Fremover må I ikke sige ”ladies and gentlemen” længere til passagererne. Nu hedder det ”welcome everyone.”
Ifølge flere britiske medier skyldes easyJet ledelsens beslutning en enkelt henvendelse fra en kunde, der følte, at tituleringen ”mine damer og herrer” er køns-diskriminerende.
easyJet selv forklarer, at ændringen vil gøre flyselskabets annonceringer mere ”inklusive og venlige.”
Mod forventning er easyJet imidlertid rendt ind i en mindre ”shitstorm” i de sociale medier. En af kritikerne skriver kort og godt: “easyJet. Give me a break!”
Hele diskussionen begyndte faktisk helt tilbage i august, hvor universitets-læreren Dr. Andi Fugard skrev en tweet på Twitter<:
”Kære easyJet. Er I i en konkurrence situation, hvor det bare gælder om at understrege køns-forskelle så ofte som muligt?”
Siden har easyJet åbenbart diskuteret ordvalget internt i flere måneder, før flyselskabet ville tage en beslutning om at ændre praksis eller ignorere henvendelsen.
Efter den seneste shitstorm har easyJet igen trukket i land. Eller i hvert fald halvvejs.
I går meldte easyJet så ud, at der aldrig havde været tale om en ordre til personalet, at de ikke må bruge betegnelsen ”Ladies and Gentlemen” – kun en anbefaling.
Well, well, well….
(Indledningsfoto til artiklen: easyJet)
Skriv et svar