Er der nogen blandt mine læsere, som kan huske, at man før i tiden kunne side på sit gangsæde i flyet og kigge ud til piloterne gennem en åben dør i cockpittet.
Faktisk var der flere flyselskaber, som helt bevidst holdt døren åben under start og landing for at berolige passagererne.
Det er slut nu. Senest siden den 11. september 2001, hvor fire passagerfly blev kidnappet af terrorister, og to af dem fældede World Trend Centers skyskrabere i New York.
Efter disse forfærdelige attentater indførte flyselskaber ikke kun, at cockpit-dørene altid er lukket. De er også armeret og låst under hele flyveturen.
Urolighederne blandt mange amerikanske flypassagerer under Corona pandemien har nu fået USA’s luftfarts-myndigheder FAA til at ønske yderligere stramninger af sikkerheds-foranstaltningerne i rute- og feriefly.
FAA har foreslået, at alle selskaber, der flyver til og fra og i USA skal installere en ekstra dør mellem kabine og cockpit – undskyld flightdeck det nye ord for cockpit.
Det nye princip med en dobbelt-dør skal ikke kun beskytte piloter mod indtrængende terrorister, men i lige så høj grad pågående og aggressive passagerer.
Episoder med utilfredse og nogle gange voldelige flypassagerer er steget voldsomt i de senere år. FAA frygter, at den trend vil fortsætte i den kommende tid på grund af flyforsinkelser, kaos i lufthavnene og irritation over Corona regler med mundbind, som meget vel kan vende tilbage med de nye varianter af Corona til efterår og vinter.
”Flypersonalet sørger for vores sikkerhed, når vi rejser for at besøge vores venner, opdage nye steder af verden eller på forretning.,” siger USA’s trafikminister Pete Buttigieg.
”Personalet fortjener også, at de bliver beskyttet. Med en dobbelt dør til cockpittet kan vi øge sikkerheden ombord,” fortsætter han.
Den nye dobbelte løsning vil gøre det muligt for flyets personale at lukke den ene dør til cockpittet, før man åbner den næste ind til kabinen – eller vice versa.
Det skal forhindre, at en kidnapper eller passagerer stormer cockpittet, når kabine-personalet f.eks. bringer mad og drikkelse ud til piloterne – eller når en af piloterne skal på toilet.
Nogle flyselskaber praktiserer allerede en slags dobbelt-sikring ved at stille drinks-vognen på tværs foran cockpit-døren, når den ikke lige er på rundtur i kabinen.
Skulle FAA’s forslag blive vedtaget i den amerikanske regering, skal flyselskaberne investere i nye dobbelte barrierer i alle deres maskiner.
Ifølge USA’s pilotforening Alpa kunne denne ekstra dør udføres som et gitter eller udføres i lette materialer. Døren skal ikke være som ind til en bankboks, men snarere koste indtrængende personer tid, der får dem til at opgive deres forehavende….
(Indledningsfoto til artiklen: StockSnap / Pixabay)
Skriv et svar