På ankomst-tavlerne i den israelske Ben-Gurion lufthavn i Tel Aviv fortæller informations-tavlerne, at afgange med Lufthansa, Norwegian, Emirates, Ryanair, American Airlines og Aegean er aflyst.
Flyselskaberne synes ikke længere, at det er sikkert at sende deres maskiner fyldt med passagerer til et land i krig, sådan som Israel er nu.
De eneste udenlandske fly, som man ser i Israels store internationale lufthavn, er hjælpe-transporter. De afleverer nødhjælp og henter folk hjem fra de farlige omgivelser i Mellemøsten.
Midt imellem fragt- og hjælpefly ser man dog fortsat normal aktivitet hos Israels eget nationale flyselskab El Al. Faktisk har El Al øget antallet af sine daglige afgange til bl.a. New York, Paris og Rom.
Hvorfor tør El Al ting, som andre flyselskaber holder sig langt fra?
Det skyldes bl.a, at El Al traditionelt har meget større sikkerhed omkring og i sine fly end konkollegerne fra andre lande.
El Al er således kendt for at have bevæbnede ”air marshalls” med i alle sine rutefly. De kan afværge eventuelle terrorist angreb indendørs.
Samtidig er mange af El Als rutefly udstyret med elektroniske systemer, der kan forhindre raket-angreb, når maskinerne befinder sig i luften.
De såkaldte Flight Guide systemer minder om dem, som militærfly er udstyret med:
De skanner konstant omgivelserne omkring flyet og kan opdage eventuelle raketter og missiler, der er på vej mod dem.
Det sker ved hjælp af infrarøde og elektro-optiske sensorer, der kan beregne hastigheder, kurs og sandsynligt punkt for sammenstød med flyet.
For at neutralisere truslen kan El Al piloterne kaste såkaldte ”flares” ud – metal-strimler – der forstyrrer de fjendtlige raketter og tvinger dem ud af kurs.
Ifølge fagmediet ”Aviation Direct” er beskyttelses-systemet udviklet af et israelsk tech-firma som reaktion på en episode i den kenianske lufthavn i Mombasa i 2002, hvor en raket fra islamiske terrorister kun forfejlede et El Al passagerfly med få meter.
Flight Guide systemet koster 750.000 dollars pr. fly. Hvor mange af El Als 48 maskiner, der har fået det installeret, er til gengæld en hemmelighed.
Også andre flyselskaber har overvejet at købe lignende raket-beskyttelses-systemer. Det har bl.a. British Airways, der dog droppede planerne på grund af omkostningerne, hvis alle selskabets 330 fly skulle have det installeret….
(Indledningsfoto til artiklen: John McArthur / Unsplash)
Skriv et svar