Politikerne i Folketinget har travlt med at fortælle, at den danske trafik-infrastruktur skal overgå til at være elektrisk.
Et af målene er bl.a, at den første grønne og forurenings-frie flyrute skal etableres mellem to danske byer så hurtigt som muligt.
Hvornår den kan åbnes og med hvilke fly, står til gengæld mere hen i det uvisse.
Indtil i dag, hvor NORDIC Seaplanes melder ud, at man vil flyve med elektrisk drevne vandfly mellem København og Aarhus fra 2030.
NORDIC Seaplanes er kendt for sine små De Havilland DHC 6-300 vandfly, der forbinder Nordre Toldbod i den danske hovedstad med øst-havnen i Aarhus.
Det giver en langt kortere rejsetid end med bil, tog og bus. Desuden sparer man tiden på at køre ud til Københavns Lufthavn på Amager og Aarhus Airport på Djursland.
Til gengæld tager det kun ca. 45 minutter at flyve direkte fra downtown til downtown med NORDIC Seaplanes.
De samme propel-drevne Twin Otter fly bliver også anvendt til mange charter-, -sight seeing og rund-flyvninger i løbet af året.
I går søndag underskrev NORDIC Seaplanes så sin hidtil største satsning. Den går ud på at købe fem elektriske Noemi vandfly fra den lille norske fabrikant Elfly Group.
Der er tale om et såkaldt ”letter of intent” – en hensigts-erklæring, der også omfatter en option på at købe yderligere 10 Noemi elfly.
Den samlede investering for bliver dermed på omkring 150 millioner dollars eller ca. en milliard danske kroner.
Den nye Noemi – ”No emissions” – eksisterer i øjeblikket som prototype. Det har plads til ni passagerer og har en rækkevidde på kun 170 kilometer.
Elflys planer er at få en fragt-version af Noemi klar i 2028, mens passager-udgaven skal stå klar i 2030. Blandt andet til Nordic Seaplanes.
NORDIC Seaplanes klarer i øjeblikket ruten mellem København og Aarhus med et enkelt to-motorers Twin Otter fly, så de mange nye elfly skal næppe bruges alene på denne rute.
Flyselskabet planlægger da også med at blive regionalt i fremtiden og servicere ruter i hele Skandinavien og andre nabolande til Danmark.
Ifølge bestyrelses-formand Ole Christiansen fra NORDIC Seaplanes kan man ikke lige se andre oplagte ruter i Danmark til vandfly.
Til gengæld forhandler NORDIC Seaplanes med flere byer i Norge, Sverige og Finland.
Det lille århusianske flyselskab vil også åbne ruter mellem De Kanariske Øer, ligesom man har et samarbejde med Hellenic Seaplanes i Grækenland.
I 2023 fløj NORDIC Seaplanes med 16.000 passagerer….
(Indledningsfoto til artiklen: Elfly Group)
Skriv et svar