Vestlige landes restriktioner efter angrebs-krigen i Ukraine giver Rusland problemer på mange forskellige områder. Et af dem er den civile lufttrafik, hvor russerne slås med i hvert fald tre store problemer.
Den ene er, at russiske passagerfly er udelukket fra at flyve til andre lande. Med nogle få undtagelser som f.eks. Tyrkiet, Kina og De Forenede Arabiske Emirater.
Det andet problem er, at Rusland ikke kan få reservedele til de mange Airbus og Boeing maskiner, der bruges i russiske flyselskaber. De fleste af dem må derfor blive på jorden.
Det tredje problem er, at russerne ikke længere kan eksportere sine egen-udviklede passagerfly til andre lande.
Det gælder først og fremmest Sukhoi SuperJet SS 100 modellen, der konkurrerer med de mindre udgaver af Boeing 737 eller Airbus A220. Inden Ukraine-krigen fløj SuperJet SS 100 med noget skiftende held i en håndfuld vestlige flyselskaber.
Nu kunne det imidlertid se ud, som om en løsning på problem to og tre kunne være på vej.
Det Dubai-baserede finans-selskab Markab Capital har nemlig købt de 49 procent aktier i SuperJet International, som Ruslands store flyfabrikant UAC ejede.
SuperJet International har sit kontor i italienske Venedig og har som ansvar at markedsføre og sælge det russiske SuperJet SS 100 passagerfly i bl.a. Europa, Japan, Australien og Amerika.
Salget har været lig nul under Ukraine-krigen, og selskabet måtte oven i købet se fem næsten færdigbyggede fly blive beslaglagt af de italienske myndigheder som led i Vestens restriktioner mod Rusland.
Markab vil nu finansiere opførelsen af en helt ny flyfabrik i den arabiske ørken med en kapital-indsprøjtning på 80 millioner euro. I første omgang skal produktionen være på mellem 10 og 15 eksemplarer om året.
Markab sender samtidig 150 millioner euro til SuperJet International i Italien. Målet er så at bygge mindst 240 SuperJet SS 100 om året.
Det er så pludselig tal, der må få topledelserne i Airbus og Boeing til at rynke i panden. De havde nok ikke set en ny og seriøs konkurrent komme fra Dubai.
Emiraterne har i øvrigt mange års erfaring med at bygge flydele til bl.a. Airbus A330 og A350, Boeings 777 og 787 samt de franske propelfly ATR 42 og 72. Fabrikken Strata nær Abu Dhabi i Emiraterne har dog aldrig fremstillet komplette fly….
(Indledningsfoto til artiklen: SuperJet International)
Skriv et svar