Det er ikke, fordi vi hører meget om nye jernbane-linier i Europa eller Danmark.
Vores del af verden er historisk godt dækket af en netværk af jernbane-spor. I dag er der snarere risiko for, at de gamle spor bliver lukket, end at der lægges helt nye.
Derfor er de væsentligste nyheder, når nye toglinier eller mere moderne tog-hardware befolker de eksisterende spor og sveller.
Helt anderledes ser det ud andre steder i verden:
Kina er f.eks. ved at finansiere og bygge verdens længste jernbane-linier, der skal genoplive den gamle historiske ”silkevejen”. Her skal moderne godstog afløse fordums kamel-karavaner og forbinde Kina med Europa.
Ting og sager på togfronten sker også på den arabiske halvø. Hele to helt nye jernbaner skal tage arven op efter det berømte luksustog Orient Ekspressen.
For et par måneder siden skrev jeg her på Trends & Travel om Saudi Arabiens fremskredne planer om at bygge en high-tech toglinie mellem hovedstaden Riyadh og handelsbyen Quarayyat nær grænsen til Jordan.
De olierige stater på den arabiske halvø konkurrerer imidlertid om at bruge deres mange penge. Det sker ofte med projekter, der har karakter af at være verdens største, bedste, dyreste osv.
Udenlandske turister står også højt på ønskesedlen hos araberne, der gerne vil blive mindre afhængige af olie og naturgas.
Saudi Arabien er det bedste eksempel, når det store land lader fremtidsbyen Neom skyde på midr i ørkenen, bygger dyre turist ressorts ved Det Røde Hav, etablerer et vinter-sport center i sine bjerge og ruller en luksus-tog-linie ud i ørkensandet.
Nu ser nabolandet de Forenede Arabiske Emirater (UAE) ud til at følge efter i samme spor.
UAE vil nemlig bygget færdigbygget den helt nye Etihad Rail, der i første omgang kører godstog mellem Emiraternes to storbyer Dubai og Abu Dhabi.
Om et par år skal sporene være udbygget, så de også kan give plads til passagertog, hvor især Emiraternes svar på Europas berømte Orient Ekspressen er interessant.
I bedste Emiraterne-stil skal de nye tognaturligvis slå alt andet, hvad der står på spor på denne klode. Etihad Rail skal ganske enkelt være den mest luksuriøse rejseform, man kan tænke sig.
Toget får 15 faste vogne, som alle bliver designet i en mix af arabisk inspiration og italiensk håndværk. Om bord er plads til 400 passagerer ad gangen.
Luksus-toget får en topfart på 320 kilometer i timen, så en rejse mellem Emiraternes hovedstad Abu Dhabi og landets største by Dubai kun vil tage 50 minutter.
Det nye tog kommer først og fremmest til at konkurrere med flytransport og motorveje, hvor sidstnævnte i forvejen er fyldt med de dyreste luksus-limousiner og SUV’er, man kan købe for penge.
I luftfart er Emiraterne også verdenskendte. Landet, der er et forbund af syv emirater, huser bl.a. flyselskaberne Emirates og Etihad.
Ambitionerne er store med hensyn til design og indretning. Emiraterne har således hyret de italienske luksus-togs-specialister fra Arsenale Group SpA til opgaven.
Det er de samme folk, der står bag genoplivning af Europas ikoniske Orient Ekspressen, der blev udødeliggjort i Agatha Christies berømte roman ”Mordet i Orient Ekspressen.” Den er blevet både filmatiseret til biografer og som tv-serie.
Hvor designet i Europas Orient Ekspressen er klassisk med håndbyggede vogne af træ, vil Emiraternes svar være hypermoderne med anvendelsen af moderne letvægts-metaller.
Erfaringerne med de specielle forhold i ørkener har Arsenale også. Italienerne har nemlig også tegnet Saudi Arabiens konkurrerende “The Dream of the Desert” projekt.
det helt nye Etihad Rail, der skal forbinde de to turist-storbyer Dubai og Abu Dhabi med de mindre kendte emirater Fujairah og Oman.
”Jernbane-rejser er både nutiden og fremtiden for turisme. Vi vil gerne rulle den ud i det smukkeste egne af verden og sørge for, at turister kan rejse både mere klimarigtigt og komfortabelt end i dag,” forklarer Paolo Barletta. Han er topchef for Arsenale.
Målet med den nye Etihad Rail er ikke kun at forbinde Emiraternes to storbyer. Jernbanen skal også lokke flere turister ud i områder af Emiraterne, som de ellers sjældent får set.
Sporene kommer således til at gå mellem 11 byer og både ligge langs den Persiske Golf og ude på ørkensandet.
Undervejs passerer toget gennem Mezeira’a, Fujairah, Al Sila og langs Liwa ørkenen med sin berømte oase….
(Indledningsfoto til artiklen: Etihad Rail)
Skriv et svar