De fleste større flyselskaber tilbyder ”Premium Economy”, der både med hensyn til pris, komfort og fleksibilitet placerer sig som en mellemklasse mellem standard Economy og Business.
En af de få store, som hidtil har holdt sig fra Premium, er Emirates. Den Dubai-baserede gigant har indrettet sine Airbus A380 og Boeing 777-300 maskiner med de tre klasser Economy, Bizz og First eller kun økonomi og bizz.
Det ændrer sig nu med det helt nye Airbus A380 kæmpe-fly, som Emirates skal modtage inden jul. Det får for første gang Premium Economy ombord, som nogle flyselskaber kalder for ”Economy Plus” eller ”Elite Economy”.
I de A380’ere på to etager, der har tre klasser i forvejen, anbringes 56 Premium Economy sæder forrest på nederste dæk. Har mega-maskinerne kun to klasser, placeres Premium passagererne på en del af det øverste dæk. Det fortæller nyhedsbureauet Bloomberg.
Med sit nye Premium initiativ markerer Emirates samtidig, at flyselskabet fortsat vil satse på verdens største passagerfly.
Mange konkurrenter som f.eks. Air France, lufthansa, KLM, Qantas eller Qatar Airways har eller sendt Airbus A380 på pension eller langtids-parkeret sine fly på jorden.
De mener, at tiden og konjunkturerne er løbet fra de store fly. Corona krisen har gjort dem urentable. I stedet bruger de nu mere økonomiske flytyper som Airbus A350 og Boeing 787 Dreamliner, der klarer sig med to jetmotorer i stedet for fire.
På den anden side kan Emirates næsten ikke gøre andet. Emirates er med over 100 A380 maskiner verdens største ejer af flytypen.
Dertil kommer, at Emirates stadig mangler at få leveret syv A380 fly fra Airbus. Mindst ét af dem lander inden nytår.
Det er så også de aller-sidste, som den europæiske flyfabrikant fremstiller. Derefter er det slut med mega-fly i to etager og plads til 600 passagerer ad gangen.
Som eneste større flyselskab i verden har Emirates satset stærkt på Airbus A380. Alle andre har tre eller flere flytyper at brede sig ud på. Emirates har kun A380 og Boeing 777.
Derfor er det vel kun oplagt, at Emirates’ topchef Sir Tim Clark proklamerer, at Airbus kæmpen har en glorværdig fremtid efter Corona. Han kan vel ikke sige andet.
”Airbus A380 er fortsat vældig populær hos passagererne, og dem må vi lytte til,” forklarer Emirates bossen til fagmediet Aviation Business Middle East.
I samme interview spår Sir Tim Clark, at luftfarten vil vende tilbage til fordums styrke langt hurtigere, end mange andre mener. Det gælder bl.a. branche organisationen IATA, der ser meget sort ud på fremtiden:
”Senest i 2023 vil luftfarten være tilbage som før Corona. Væksten, som vi kendte den før krisen, vil også være der igen. Naturligvis alt sammen under forudsætning af, at pandemien er håndteret fornuftigt og effektivt,” siger han.
Clark vurderer også, at hans eget flyselskab hurtigt vil vende tilbage til at være profitabelt. På grund af Corona gav Emirates for første gang i selskabets historie underskud i årets første halvår.
Da stod der 3,8 milliarder US dollars I røde tal på bundlinien mod 320 millioner i overskud i samme periode for et år siden….
(Indledningsfoto til artiklen: Emirates
Skriv et svar