Mens de fleste andre flyselskaber forsøger at komme af med deres Airbusd A380 hurtigt som muligt, går Emirates den præcist modsatte vej.
Emirates vil beholde sin super-jumboer i mindst 10 år endnu. Til den tid kan Emirates nemt være det eneste flyselskab, der overhovedet bruger den to-etages A380.
I et interview med det amerikanske erhvervs-medie ”Business Insider” fortæller Emirates topchef Tim Clark, at Airbus A380 har været med til at brande det Dubai-baserede flyselskab næsten mere end noget andet:
”Forhåbentligt vil vi se A380 flyve i mange år endnu. I hvert fald I 10 år. Uheldigvis bliver maskinen ikke fremstillete mere, men vi holder ved, så længe vi kan,” siger Clark.
For ligesom at understrege topchefens pointe har Emirates – som første flyselskab overhovedet efter Corona krisen – sendt sine kæmpefly i rute igen. A380 flyver nu igen fast mellem Dubai og Paris Charles de Gaulle og London Heathrow.
Andre ruter vil blive genåbnet gradvist i de kommende uger og måneder. Spændende at se, om København bliver en af dem. Lige i øjeblikket bruger Emirates den noget mindre Boeing 777 på ruten.
Emirates har også brug for at få kæmpeflyet på vingerne. Med 115 eksemplarer i flåden er Emirates verdens klart største operatør af Airbus A380.
Airbussen er samtidig klodens største rutefly. Det har plads til 600 passager ad gangen i tre klasser. I den fineste afdeling – First Class – har de rejsende adgang til senge i fuld længe, en bar, en lounge og selv et badeværelse med brus.
Hos andre store flyselskaber er strategien helt anderledes. De vil skære deres store fire-motorers maskiner bort, fordi de ikke passer ind i en post-corona-verden med færre passager og et skarpere fokus på miljø og drifts-økonomi.
Derfor ser vi i øjeblikket, at mange flyselskaber siger farvel til Boeing 747 og Airbus A380. Senest meldte British Airways ud, at det nu er slut med den ikoniske Jumbo, der også kaldes ”luftens dronning.”
Emirates’ direkte konkurrent Qatar Airways erklærede f.eks. i den forløbne uge, at selskabets A380’ere bliver på jorden foreløbigt: ”I det nuværende klima kan det hverken forsvares forretnings- eller miljø-mæssigt.”
Qatar Airways ligger dermed på linie med bl.a. Lufthansa og Air France. De mener heller ikke, det er muligt at fylde et kæmpefly som A380 op med en tilstrækkeligt antal passagerer. Tilmed er mange landes grænser stadig lukkede, og folk tør ikke rejse i angst for smittefaren i udlandet.
I slutningen af juni sagde Air France helt farvel til sine ni A380 maskiner. Australske Qantas har gjort det samme, og hos Lufthansa har man travlt med at aflevere sine gamle super-jumboer i bytte hos Airbus for et par håndfulde mindre A350 maskiner….
(Indledningsfoto til artiklen: Emirates)
Skriv et svar