For 30 år siden præsenterede det taiwanesiske flyselskab Eva Air en verdens-nyhed. Den indførte en Premium Economy klasse, der skulle bygge bro mellem ”monkey” og ”business” class og bl.a. give passagerer med billige billetter lidt mere luksus og fleksibilitet i billetterne.
Siden har Premium Economy gået sin sejrsgang hos mange internationalt agerende flyselskaber verden over. Ikke mindst i Europa.
Emirates er et af de store selskaber, som har været meget sent ude med den nye klasse til passagerer, der vil have luksus uden at betale for en dyr Business Class rejse.
Først i december sidste år udstyrede Emirates en af sine store Airbus A380 fly med Premium Economy. På prøve hed det dengang fra det Dubai baserede flyselskab.
Måske til overraskelse for Emirates’ topledelse har kunderne taget imod Premium Economy med kyshånd. Den nye klasse er blevet en så stor succes, at flyselskabet nu har besluttet at bygge 105 af sine maskiner om, så de får Premium Economy.
Det er et projekt til flere milliarder kroner, som berører 52 flere Airbus A380 og 53 af selskabets Boeing 77-300 ER fly. Det er sidstnævnte flytype, Emirates bruger på sin rute mellem København og Dubai.
I Boeing 777 bliver fem Economy sæderækker lige bag Business Class bygget om til Premium Class med bedre sæder og mere benplads. Det er i alt 24 sæder, der placeres i en 2-4-2 række på tværs af flyets kabine.
I de større Airbus A380 maskiner forvandler Emirates 56 sæder til Premium Economy. Den står forrest i flyet på nedre dæk og får 101 centimeter mellem sæderækkerne.
Ombygningen af de mange fly vil tage 18 måneder. I den mellemliggende tid er det også muligt, at Emirates indfører forbedringer i sin dyrere Business Class….
(Indledningsfoto til artiklen: Emirates)
Skriv et svar