Én ting er, at man kan købe i litervis af velduftende parfumer, after shaves og eau de toilettes i lufthavnenes taxfree butikker. Noget helt andet er vel, om man synes om selve lugten i lufthavnen.
Ikke desto mindre er det, hvad Singapores berømte Changi International Airport nu forsøger sig med. Passagererne kan købe duften af en lufthavn og sprøjte den under armene, vaske sig i den eller sende den ud pr. sprayflaske i sin lejlighed og på sit kontor. Så glemmer man ikke lige sin seneste rejse til Asien,
Changis personale bruger samme duft i de rengøringsmidler, de bruger i lufthavne. Desuden sprayes den ud i alle ventesale, i de lange fingre og i de områder, hvor passagerer normalt står i kø.
Duften har elementer af orkide, damascener-roser og asiatiske krydderier, der skal virke afslappende og beroligende. Måske en god idé til fortravlede og stressede flyrejsende.
Den særlige duft kan selvfølgelig kun købes i Changi lufthavnen. Som røgelses-pinde, duft-lys, olier, sæber og i servietter. Senere kommer også spray-dåser, selvom de nok bliver svære at få med ombord på flyet.
At udnytte dufte som markedsføring er der som sådan ikke noget nyt i. Især hoteller er dygtige til det og sprayer f.eks. deres lobbyer og receptioner med helt egne deodoranter.
Således er det videnskabeligt bevist, at dufte kan trigge folks hukommelse og velvære. Så må man håbe, at den minder om gode oplevelser på hotellet, som man gerne vil besøge igen.
Flere flyselskaber deltager også i luft-bølgen:
Hos Alaska Airlines bruger man f.eks. en sæbe og hånd-lotion på toiletterne, der skal minde passagererne om det friske blå hav. Ocean Citron hedder duften.
Delta Air Lines vil få sine gæster til at slappe af med dufte af lavendel og kamille, mens Cathay Pacific fra Hong Kong satser på dufte af træ og grøn te.
All Nippon Airways har fået kreeret en unik duft, der er en blanding af 12 naturlige aromaer inklusive japansk paraply pinje, Yoshino ceder træ, mint og rosmarin.
Tilsvarende har Virgin Atlantic bedt den britiske duft-designer om at skabe ”Air”. Den indeholder noter af lemon, roser, vanilla, lavendel og eukalyptus.
Den nye Changi duft er i øvrigt blot det seneste påfund i Singapores lufthavn, der ofte bliver kåret som verdens bedste. Folkene i den asiatiske bystat gør sig da også store anstrengelser for at holde den position.
Ude i terminalerne står utallige træer. Der er indrettet en særlig urskov i den centrale Jewel bygning med verdens højeste indendørs vandfald. Desuden er biografer gratis. Man har en fascinerende sommerfugle have, og der er bygget op til flere søer med de japanske koi fisk i….
Skriv et svar