1.547 eksemplarer er det blevet til siden 1967, hvor verdens første Boeing 747 rullede ud fra Boeings fabrik i Everett ved Seattle oppe i det nordvestlige hjørne af USA.
I går aftes var eventyret så slut. Boeing afleverede sin sidste Jumbo til den nye ejer Atlas Air Worldwide. En fragt-udgave af verdens mest kendte – og let-genkendelige – passagerfly.
I anledning af den meget specielle dag havde Boeing inviteret så mange af sine ansatte fra for 55 år siden som muligt. Alle dem, der havde været med til at udvikle den allerførste 747.
De blev dengang kaldt ”the incredibles,” mens deres kreation har fået mange kælenavne klistret på sig gennem årene. Lige fra Jumbo til ”luftens dronning.”
”Denne særlige dag skal være et minde om den generation af Boeing medarbejdere, der skabte et fly, som gjorde verden mindre. De var med til at revolutionere passage-transport og luftfragt med verdens første “widebody” fly,” forklarer Stan Deal. Han er topchef for Boeing Commercial Airlines.
Meget oplagt skal den sidste Boeing 747-8 Freighter fremover flyve hos verdens største operatør af Jumboer – Atlas Air.
Da Boeing 747 lettede første gang i 1967, gav maskinen for første gang flyselskaberne mulighed for at transportere et større antal passagerer non-stop over Atlanten mellem USA og Europa.
Den første Jumbo model hed 747-200. Den er senere blevet udvidet med bestselleren 747-400i 1988, mens den seneste 747-8 blev lanceret i 2005.
Undervejs har Boeing også bygget en stribe special-modeller af Jumbo’en. Lige fra den, der bar en rumfærge på ryggen, over private luksus-indrettede 747’ere til arabiske konge-familier til de måske mest berømte af alle – Air Force One flyene til USA’s præsident.
I dag bruges jumbo’en mest til cargo. Tre af de fire største brugere af flytypen er fragtselskaber, Den fjerde er Lufthansa, som har svært ved at give slip på sin flyvende veteran….
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
Skriv et svar