Aldrig før har det været så billigt at flyve fra Europa og til Nordamerika – og aldrig tidligere i historien har vi kunnet flyve over Atlanten med så mange forskellige selskaber.
Den voldsomme rivalisering over Atlanten ser dog ikke ud til at kølne af, selvom vinteren er kommet – og vi kan se de første ofre for konkurrencen.
Det islandsk-danske flyselskab Primera Air, der gik konkurs forleden, havde store planer om at åbne nye trans-atlantiske lavprisruter fra bl.a. Tyskland og England.
Normalt skærer flyselskaberne ned i deres aktiviteter i vintersæsonen. Men ikke i år – og slet ikke på ruter til og fra USA og Canada.
Tværtimod vil der være 2,1 millioner ekstra sæder i udbud over Atlanten i denne vinter – sammenlignet med samme periode for et år siden.
Det er en stigning på 13 pct eller 13.875 sæder om dagen eller 40 ekstra fly hver eneste dag. Det viser nye tal fra det britiske konsulenthus OAG.
Hvad det kommer til at betyde? Endnu lavere priser end i dag og mange særtilbud fra flyselskaberne i de kommende vinter-måneder.
Vokseværket kommer ikke kun fra lavpris-selskaberne, der har gjort et stort indhug i de trans-atlantiske passagerer i de seneste par år.
Det gælder først og fremmest Norwegian, men også andre lavpris-udbydere er gået på vingerne til USA. Det er f.eks. islandske WOW air, Lufthansa-ejede Eurowings eller Level, der hører til British Airways og Iberia.
De ”gamle” flyselskaber med de højere priser vil også være med helt fremme i kapløbet, skriver OAG, der har speciale i analyse af luftfarten:
Både British Airways, Airways, Aer Lingus, Air France, United Airlines, Air Canada og Virgin Atlantic vil øge deres antal sæder over Atlanten med mellem 10 og 22 pct.
Den helt store fremmarch kommer imidlertid fra Norwegian, der øger sin kapacitet med hele 55 pct. i denne vinter.
Det gør Norwegian til det sjette største flyselskab over Atlanten med omkring 1,3 millioner passagerer i de næste måneder.
Ifølge OAG er British Airways fortsat en klar nummer ét i lufttrafikken mellem Europa og Nordamerika. Briterne vil tilbyde to millioner sæder i denne vintersæson.
Til gengæld bider Norwegian nu store og etablerede atlanterhavs-flyvere som Lufthansa og American Airlines seriøst i haleroret.
Heathrow har den største trafik frem og tilbage over Atlanten. I denne vinter vil fly med 4,45 millioner sæder starte og lande i Londons store lufthavn. Det er 29.000 pladser om dagen.
Heathrow har dobbelt så meget USA-trafik som Europas nummer to, der er Charles de Gaulle i Paris.
Fire andre europæiske lufthavne vil øge deres transatlantiske ruter med over 25 pct. i denne vintersæson. Det er Dublin, London Gatwick, München og Madrid….
Skriv et svar