Mens Danmark overvejer at indføre en form for skat på hver flybillet, hvor pengene skal bruges til at udvikle mere klimavenlig flyvning med f.eks. elmotorer og bio-benzin, går diskussionen noget mere højlydt i England.
Debatten har kørt i nogle måneder og har bl.a. fokuseret på, om mennesker, der flyver meget, skal betale ekstra meget i skat.
Diskussionen fik så ekstra næring i de britiske formiddags-aviser, efter at prins Harry og hans kone Meghan havde benyttet private jetfly flere gange til deres ferierejser til Frankrig.
Nu har debatten fået et ekstra gear: Det engelske Labour parti overvejer nemlig helt at forbyde brugen af privatfly i engelske lufthavne fra 2025.
Ifølge den engelske avis The Guardian reagerer arbejder-partiet på en ny analyse fra miljø-organisationen ”A Free Ride”. Den fortæller, at britiske privatfly sender lige så meget CO₂ud i luften som 450.000 personbiler.
Undersøgelsen afslører bl.a, at britiske orretningsfly i det seneste år foretog omkring 128.000 rejser mellem lufthavne i Storbritannien og EU. Oveni kommer 14.000 flyvninger til destinationer uden for Europa.
”A Free Ride” kritiserer, at en person i et privatfly sætter et ti gange højere CO₂ aftryk end en passager på Economy Class i et rutefly på samme strækning. Sammenligner man samme rejse med tog, sviner den rejsende i business flyet op til 150 gange mere.
Det største problem for private fly er imidlertid, at de meget ofte flyver tomme til den lufthavn, hvor de skal hente deres passagerer. Disse tomme ture udgør 40 procent af alle.
Analyser som den fra ”A Free Ride” puster til ilden i England, hvor der er langt større forskel på rig og fattig end i Danmark.
Overskrifterne lyder derfor, at en meget lille og meget velhavende del af befolkningen er skyld i størstedelen af den CO₂ forurening, som kommer fra fly i luften over Storbritannien.
Kritikerne kan sagtens have ret sådan rent principielt, men de glemmer let, at private jetfly kun udgør en forsvindende lille del af lufttrafikken.
I år udleveres således kun 690 nye private jetfly til kunder verden over. Til sammenligning råder Ryanair alene over en flåde på 450 Boeing 737 maskiner.
Efterspørgslen efter forretningsfly er stigende i øjeblikket, men ikke mere end, at branchen forventer et salg på i alt 7.600 styk i de kommende ti år…
(Artiklens indledningsfoto: Luxatic).
Skriv et svar