Det er ikke mere end tre-fire år siden, hvor flyselskaberne overvejede at forbyde tændte smartphones ombord. Dengang forlød det, at mobiltelefonernes stråling kunne forstyrre instrumenterne i flyenes cockpits.
Lidt senere kom så episoderne, hvor batterierne i flere Samsung mobiler eksploderede i flykabinerne. Det førte til forbud om at have Li-ion batterier liggende i flyenes bagagerum. De skal tages med i håndbagagen, hvor man bedre kan opdage en brand og slukke den hurtigt.
Disse regler gælder vel stadig, selvom flyselskaberne nu om dage har mere travlt med at reklame for, at de har hurtige trådløse Wi-Fi og mobiltelefon forbindelser ombord.
Et og andet kunne dog tyde på, at et nyt teknologisk diskussions-punkt er på i relation til flytrafik. Nemlig anvendelsen af smartphones, tablets og laptops med den seneste nye 5G forbindelser.
For en uge siden advarede de franske luftfarts-myndigheder DGAC offentligt om, at 5G enheder burde forbydes på passagerfly. I det mindste skulle de slukkes eller sættes i ”Flight Mode”:
”Anvendelsen af 5G apparater ombord på fly giver risiko for interferenser, der potentielt kan føre til fejl i flyenes højdemålere. Det er især kritisk ved flyenes starter og landinger,” fortalte DGAC til det franske nyhedsbureau AFP.
Et moderne passagerflys højde over jorden måles dels ved hjælp af lufttryk, dels via en radar og dels via elektro-magnetiske bølger. Risiko for forstyrrelser fra 5G har de radar-baserede højde-målinger, oplyser de franske luftfarts-myndigheder.
DGAC – Direction générale de l’Aviation Civile – skal have orienteret flyselskaber med ruter i eller til og fra Frankrig om de mulige 5G risici og anbefalet dem om at indføre regler for brug af 5G kompatible apparater ombord.
Myndighederne har samtidig bedt teleselskaberne om at drosle sende-effekten på 5G master, de har opstillet ved 17 franske lufthavne.
Nu er den franske 5G diskussion smittet over til Tyskland. Her er 5G endnu ikke helt så udbredt som i Frankrig, og den nye BER lufthavn ved Berlin er den eneste lufthavn med 5G master integreret.
Andre lufthavne har 5G master stående i nærheden, oplyser Tysklands største teleselskab Telekom til flere medier syd for grænsen.
Ligesom i Danmark sender teleselskaberne 5G signaler i flere frekvensbånd. I øjeblikket er 2,1 Gigahertz (GHz) det mest almindelige. Det næste er 3,6 eller 3,7 GHz, og her nærmer man sig de frekvenser, som flyenes højdemålere anvender.
5G og den efterfølgende 6G generation, der måske kommer om 10 år, kan arbejde ved endnu højere frekvenser. Dermed kommer signalet op i områder, som hidtil har været forbeholdt professionelle brugere som f.eks. luftfart og militær.
Derfor står 5G forstyrrelser allerede nu højt på dagsordenen hos berørte myndigheder og organisationer i hele Europa. De vil nu gennemføre omfattende tests af mulige risici.
En talskvinde for DFS, der er ansvarlig for flysikkerheden i Tyskland, kræver således klare regler for installation af 5G master i nærheden af lufthavne.
Telekom svarer, at der hidtil ikke har været eksempler på 5G forstyrrelser af fly noget steds i Europa. Af den grund er der ingen grund til at indføre begrænsninger, før resultaterne fra testene ligger klar….
(Indledningsfoto til artiklen: Daniel Eledut / Unsplash)
Skriv et svar