Millioner af flypassagerer i USA må regne med forsinkelser fra den 5. januar og frem. Årsagen er de nye 5G telefoner, der kan tvinge piloterne til at slukke de radar-styrede højdemålere i flyene. Resultatet er, at piloter må starte og lande deres maskiner manuelt.
Det er det skræk-scenarie, som branche-organisationen Airlines For America (A4A) tegner for den nærmeste fremtid. Medlem af A4A er alle større flyselskaber i USA.
Flyselskaberne støttes til en vis grad af de amerikanske luftfarts-myndigheder FAA. De advarede allerede i begyndelsen af december om, at der kunne opstå problemer med den nye 5G standard for mobiltelefoni.
Telefon-selskaberne på den anden side beskylder flyselskaberne for at piske en panik-agtig stemning op. Påstandene om, at 5G er farlig, er en fordrejning af fakta.
Stridspunktet befinder sig mellem 3,7 og 3,98 GHz. Det er frekvensbåndene, som 5G telefoner typisk kommunikerer på.
Radar-styrede altimetre – højdemålere – bruger frekvenser mellem 4,2 og 4,4 GHz. Især 5G-basis-stationer og master nær lufthavne vil kunne påvirke flytrafikken, frygter flyselskaberne:
”Hvis der ikke sker nogen regel-ændringer her og nu, kan vi ikke længere bruge højdemålerne i 40 af de største lufthavne i USA. Så kan vi kun gennemføre starter og landinger, hvor piloterne har klar sigt, ingen tåge eller skyer,” forklarer United Airlines’ topchef Scot Kirby til nyhedsbureauet Reuters.
Kirby var sammen med andre repræsentanter fra luftfarts-branchen, myndigheder og teleselskaber inviteret til en høring i USA’s senat lige før weekenden.
Følgerne vil være enorme for lufttrafikken. Hvis man tager 2019 som det seneste normale år før Corona, ville 5G problemerne gå ud over 345.000 afgange med passagerfly og 5.400 fragtfly.
Op imod 32 millioner passagerer ville være berørt af forsinkelser og mange flere omdirigeringer af afgange, når vejret var dårligt over en lufthavn.
FAA myndighederne anbefalet at slukke apparaterne for at undgå forstyrrelser. Ikke 5G telefoner og mobilnet omkring lufthavne, men de radar-styrede højdemålere.
På lidt længere sigt regner FAA med, at luftfart og teleselskaber kan finde sammen i et samarbejde. Problemerne behøver kun at være et overgangs-fænomen.
Lad os håbe, at det er rigtigt….
(Indledningsfoto til artiklen: Pixundfertig / Pixabay)
Skriv et svar