Grimme afsløringer begynder sig at hobe op i kølvandet på de to fatale styrt med Boeings nye 737 MAX 8 fly. Først i Indonesien i oktober og senest i Ethiopien for en uge siden. 346 mennesker blev dræbt ved de to ulykker.
Nu viser de første informationer, som franske specialister har hentet ud af den sorte boks fra Ethiopian Airlines MAX 8, store lighedstegn med den viden, man har fra det tilsvarende Lion Air styrt i Indonesien.
Det bekræfter mange fly-eksperters teori om, at det nye Boeing passagerfly er ”født med” tekniske problemer.
De opstår tilsyneladende især lige efter start, når Boeing 737 MAX 8 maskinerne stiger til den planlagte flyvehøjde.
Opstigningen assisteres af en ny type computer – MCAS – der skal holde passagerflyet vandret, når det kravler op igennem skyerne.
Nu kommer et stort amerikansk dagblad med endnu flere foruroligende afsløringer. Det er ”Seattle Times”, der udkommer i Boeings hjemby oppe i det nordvestlige hjørne af USA.
Ifølge avisen skal Boeing være sluppet alt for nemt igennem godkendelser af den nye flytype hos de amerikanske lufthavns-myndigheder FAA.
FAA skal således have bedt sine testfolk om at lukke det ene øje, da de godkendte Boeing egen test dokumentation for de nye Boeing 737 MAX maskiner.
Det var tilbage i 2015, hvor Boeing netop havde præsenteret sin nye afløser for firmaets største bestseller nogensinde – Boeing 737, der af mange kaldes for ”luftens folkevogn.”
Afløseren hedder Boeing 737 MAX, og den er blevet overhalet med mindst ni måneder af ærkerivalen Airbus med sine nye A320 neo modeller.
Boeing er kommet i tidsnød og føler, at fremtiden står på spil. Kommer de nye AX maskiner hurtigt på markedet, kan der sælges tusinder af dem til flyselskaber verden over.
”Seattle Times” har traditionelt gode forbindelser til Boeing, og artiklen bygger på udtalelser fra ingeniører, der har været direkte involveret i udvikling og godkendelse af den nye 737 MAX generation.
Kernen i problemet er den såkaldte ”sikkerheds-analyse” af MCAS computer systemet. I sit materiale til FAA (Federal Aviation Administration) skal Boeing have nedspillet MCAS systemets rolle og dermed dets betydning for MAX flyenes styring.
Skulle MCAS systemet svigte bedømmer Boeing folkene det kun som ”farligt” – ikke som ”katastrofalt” – skriver ”Seattle Times.”
Den amerikanske regering har reageret hurtigt og forlangt en tilbunds-gående undersøgelse af procedurer og forretningsgange i FAA. Der må ikke kunne rejses nogen som helst tvivl om, hvorvidt fly, der er testet og godkendt af FAA, er sikre.
Spørgsmålet dukker selvfølgelig op nu, om de nye Boeing 737 MAX 8 maskiner indeholder flere fejl og tekniske usikkerheder, som FAA har set igennem fingre med.
Skulle det være tilfældet, står både Boeing og FAA med et enormt forklarings-problem. Kan man således stole på et eneste af de passagerfly, som Boeing har lanceret i de senere år. Og hvad med sikkerheden i de andre flytyper – ikke kun fra Boeing – som FAA har godkendt til flyvning i amerikansk luftrum?
Boeing har reageret med det samme på artiklen i Seattle Times: ”737 MAX har modtager sin godkendelse i overensstemmelse med FAA’s procedurer”, skriver Boeing i en pressemeddelelse.
Sikkert korrekt, men hvad så hvis FAA’s folk har set stort på egne procedurer, uden at flyfabrikanten direkte har været klar over det?
Verdens sikreste fly
Noget uheldigt har Boeing så sent som i oktober sidste år publiceret en rapport, der viser, at kun ni typer passagerfly aldrig har kostet menneskeliv.
Boeing har (naturligvis) de fleste ulykkes-fri maskiner, mens rivalerne fra Airbus har flere med en sort vest.
Boeings ”Statistical Summary of Commercial Jet Airplane Accidents Worldwide Operations” gennemgår fly-ulykker fra 1959 til 2017 og registrerer, hvem gang et fly har mistet sit skrog – ”hull loss” – og dermed er ødelagt.
Ifølge rapporten har Boeing 747-8, Boeing 787 Dreamliner og Boeing 717 – den tidligere Douglas MD-90 – aldrig været involveret i fatale ulykker.
Airbus har dog også helt ulykkes-fri flytyper. Det gælder f.eks. den nye A320 NEO serie, de ældre A340. den store A380 samt de nye små A220 maskiner, som Airbus købte af canadiske Bombardier sidste år. Hos Bombardier hed de C-serien og CRJ700, 900 og 1000.
De ulykkes-fri passagerfly kan vel derfor med en vis ret kaldes for verdens sikreste….
Skriv et svar