Der er mange ofre i Corona krisen.
Først og fremmest naturligvis de 328.639 mennesker, som er døde af den farlige virus-sygdom. Dernæst er der de mange firmaer og virksomheder, som går ned, fordi de må holde lukket i månedsvis af hensyn til smittefaren.
Et meget stort offer – i hvert fald rent fysisk – vil de fleste først opdage er væk, når lande åbner deres grænser, og flyselskaber går på vingerne igen.
Verdens største passagerfly – den gigantiske Airbus A380 – var allerede på vej ud langsomt, inden verden blev ramt af COVID-19.
Nu er dens endeligt bare blev fremskyndet drastisk. Kæmpefly passer ikke ind i en luftfart efter virussen. Flyselskaber og trafik, der vil være meget mindre end før Corona.
Der går næsten ikke en dag i øjeblikket, hvor ikke nok et flyselskab melder om, at det vil sende A380 på pension. Faktisk kun 15 år, efter at kæmpeflyet indtog himlen første gang.
Her til morgen kom nyheden, at Air France siger officielt farvel til alle sine ni Airbus A380 om tre år. Dermed er franskmændene det første flyselskab i verden, der officielt dropper flyet helt.
Air France var i sin tid blandt de første selskaber, som tog A380 i brug. Nu vil Air France lade de maskiner, man stadig har i flåden, blive stående på jorden indtil den endelige begravelse.
”Den aktuelle COVID-19 krise og dens indvirkning på den forventede rejse-efterspørgselv er grunden til, at vi nu må fortælle, at vi indstiller driften af Airbus A380 helt,” skriver Air France – KLM i en pressemeddelelse..
Andre flyselskaber har ikke været så kategoriske i deres udmeldinger, men trenden er tydelig. Kæmpeflyet med de to etager vil få mange dødsdomme i de kommende uger og måneder.
Lufthansa har f.eks langtids-parkeret otte af sine 14 Airbus A380 maskiner i en lufthavn i Spanien. Desuden forhandler tyskerne med Airbus om at returnere alle sine A380’ere til fabrikken og bytte dem til mindre Airbus A350 maskiner.
Qatar Airways sagde forleden, at selskabets A380 maskiner ikke vil vende tilbage i mindst et år fra nu. Måske aldrig.
British Airways har sendt sine kæmpefly i skammekrogen i en lufthavn i Frankrig, hvor de kan stå ubeskæftiget i lang tid. Tilsvarende har Qantas gjort med sine A380 i en ørken-lufthavn i Australien.
Verdens største ejer af A380 – Emirates – tør ikke gå så drastisk til værs. Emirates har nemlig over 100 eksemplarer af det store fly i sin flåde.
Emirates fortalte i går, at selskabet kun vil have tre af de aftalte otte A380 maskiner, som Airbus havde planlagt at bygge i de næste par år. De formentlig allersidste A380 fra Airbus.
Sidste år i februar annullerede Emirates allerede 39 bestilte maskiner. Flyselskabet fra Dubai gav dermed Airbus A380 sit dødsstød på lidt længere sigt.
Populært hos de rejsende
Hos alle de nævnte flyselskaber hænger der et stort spørgsmåls-tegn i luften: Ser de nogen fremtid for kæmpeflyet i de kommende år, der vil blive præget af færre mennesker, som rejser med fly? Svaret er nej.
Den store Airbus passer heller ikke ind i en verden, der vil råbe højere end nogensinde før om klima-rigtig transport.
Vi har ikke hørt meget til lille svenske xxxxx, men det kommer vi nok til, når ordet Corono bliver skubbet længere tilbage i vores hukommelse.
Surt for Airbus, der troede at have Boeing 747 Jumbos afløser klar med den endnu større A380. Med 500 sæder ombord kan flyet transportere en passager billigere end noget andet fly over lange afstande.
Problemet var blot, at det er svært at fylde en så stor maskine op på hver afgang. Efter Corona bliver det nok endnu mere vanskeligt.
Så hjælper det ikke meget, at Airbus A380 er meget populær hos de rejsende. Flyet har god plads. Det støjer mindre end andre, og rejse-komforten er høj….
(Indledningsfoto til artiklen: Andreas Munich / Pixabay)
Skriv et svar