Fremtidens revolutionære business fly, der kun bruger en ottendedel af andre i brændstof. Rækkevidden er 8.334 kilometer. Kort sagt, Celera 500L er den største ting, der er sket i luftfart og rejsebranche i 50 år.”
Lille Otto Aviation i Californien er ikke ligefrem beskeden i sin beskrivelse af sin dråbe- eller pistolkugle-formede opfindelse, der skal gøre det lige så billigt at rejse med privatfly som med en airliner fra et lavpris-selskab.
Otto Celera 500L har plads til seks passagerer, der sidder i rimelig luksus og med god benplads. Tophastigheden er 772 kilometer i timen og march-tempoet 740 km. Det er på niveau med andre forretnings .og taxi-fly i den bedre klasse.
Det mest opsigtsvækkende ved Celera – ud over designet – er imidlertid brændstof-forbruget. Det er på mellem ni og 13 liter pr. 100 kilometer. Det lyder som en stor personbil nede på landjorden. Ikke som et jetfly oppe i højderne. Selv små business jets bruger mellem 80 og 120 liter, hævder Otto.
Det usædvanlige design og anvendelsen af en ny type Red A03 V12 turboprop motor gør, at Celera både er økonomisk at flyve og forurener meget lidt.
Otto hævder således, at Celera allerede nu overholder de grænser for CO₂ udledning, som de amerikanske lufthavns-myndigheder FAA har sat for 2031.
Desuden koster Celera kun 328 US dollars i timen at holde i luften. Andre forretningsfly i samme størrelse kan man let betale 2.100 dollars for pr. time.
Ottos fly er fremstillet i letvægts-materialer hele vejen igennem, men det vil ikke være egnet til at blive bygget som stort passagerfly. Forholdet mellem skrog og vinge-areal passer så ikke.
Den lille flyfabrik fortæller, at Celera 500L har gennemført 31 vellykkede testflyvninger. Det var dog kun med en prototype i fuld størrelse og uden andet end piloten ombord.
Den storpralende flybygger bliver til gengæld tavs, når spørgsmålet lyder, hvornår den ”revolutionære” maskine kan købes og forventes at ses i luften mellem typisk mindre lufthavne….
(Indledningsfoto til artiklen: Otto Aviation)
Skriv et svar