Siger moderne ferie-rejsende nej tak til sol, strand, all-inclusive og selfies her og der og allevegne? Vil de hellere udvikle sig selv i ferien både mentalt og fysisk, lære nye færdigheder og udvide deres horisont?
En ny global analyse fra den store online booking platform www.hotels.com påstår det i hvert fald. Den ihærdige selv-udvikler er tidens nye rejsende i Millenial generationen. Det er mennesker mellem 18 og 35 år.
”Generation Travel” undersøgelsen fra Hotels.com mener sågar, at selv-udviklerne udgør 75 procent af de rejsende i denne aldersgruppe. Altså må det være et stort antal mennesker.
Det har rejsebranchen naturligvis opdaget for længst og tilbyder efterhånden et bredt udvalg af ferier, der går langt ud den sædvanlige med solbadning, bar-besøg og sightseeing.
Den nye generation af rejsende er samtidig attraktiv. Næsten ni af ti (86 procent) er således villige til at betale op til 50 procent ekstra for en ferie, der gavner dem mentalt, fysisk eller følelses-mæssigt.
Millenials vil nemlig hellere blive fysisk sundere (41 procent), forbedre deres mentale tilstand (39 procent) og opleve større mindfulness (19 procent). Kun hver syvende (13 procent) tager på ferie for at finde kærlighed og sex.
Sidstnævnte påstand bestyrkes af tal fra Hotels.com, der afslører, at kun syv procent har lyst til at komme hjem og prale af en ferie-romance.
De vil langt hellere fortælle om en ny forståelse for andre kulturer (29 procent) eller om en personligt berigende oplevelse, de har haft på rejsen (25 procent).
Spanien, Thailand og USA er de mest populære rejse-destinationer for Millenials, når det gælder selv-udvikling.
Her vil 45 procent give afkald på alkohol under ferien, mens 39 procent dropper sociale medier, 28 procent internet og 28 procent make-up og modetøj, mens de jager et bedre jeg.
Til gengæld er aktiviteter som skovbade, dyre-terapi, yoga, svømning i det åbne hav og madlavnings-kurser med autentiske lokale råvarer i høj kurs hos de 18- til 35-årige.
Mange af dem er også på udkig efter oplevelser og ting, som turister ikke får tilbudt hver eneste dag.
Stærkeste trend hos Millenials
Denne trend mod mere indholdsrige ferier er særlig udtalt hos Millenials, der har dette navn, fordi de er født omkring årtusinde-skiftet.
Kun 11 procent af generationen før dem – de såkaldte ”Baby Boomers” – har samme interesse. Hos Millenials er det mere end hver fjerde (27 procent), som går efter ferier med læring i og mulighed for at forbedre deres fysiske og mentale sundhed.
Næsten én af seks blandt de 18- til 35-årige (15 procent) siger, at denne type ferie nu er årets vigtigste. Et tilsvarende antal øremærker i god tid penge til en rejse med selv-udvikling – fortæller Hotels.com.
Hvor vigtig den nye ferie-form er for mennesker, ses også af, at mange har skiftet livsstil, når de er vendt hjem fra rejsen.
28 procent har f.eks. skiftet job eller åbnet en egen virksomhed. 21 procent har fundet en ny hobby, mens 14 procent har ændret udseende og look. Hver sjette eller 14 procent har droppet deres (negative) partner eller udskiftet venne-kredsen.
Selv-udviklernes ønskeliste
Ifølge den nye undersøgelse fra Hotels.com er Millenials generelt et eventyr-lystens folkefærd. De vil opleve nye og gerne anderledes ting end de sædvanlige i f.eks. sommerferien.
Gastronomiske rejser og sprog-kurser ligger øverst på ønskelisten – med henholdsvis 42 og 40 procent. Lige efter kommer rejser med indhold af lokal-historie og -kultur (24 procent).
De mest ihærdige selv-udviklere tager dog gerne chancer og giver sig f.eks. hen til vandets helende kræfter i en Onsen terapi (27 procent). Her opholder man sig i varme kilder eller mineralske bade for at booste sit blod-omløb og stofskifte.
De, der gerne vil fokusere målrettet på deres personlige udvikling, slipper deres indre maestro løs i ferien:
13 procent vil gerne prøve musikterapi, mens 10 procent siger ja til retreats med seksuelt baseret mindfulness.
Andre foretrækker oplevelser med ”life coaches” (24 procent), latter-camps (14 procent), farve-terapi (10 procent) eller græde-terapi (otte procent) – som vejen til at forbedre deres indre jeg.
Yderligere 26 procent, der gerne vil pleje deres mentale sundhed, er åbne for et kloster-ophold, et kursus under ledelse af en shaman, et spirituelt retreat eller en form for kirke-camping.
Helt anderledes med de fitness-fokuserede blandt de 18- til 35-årige. Her siger 38 procent, at de gerne vil deltage i en surf-lejr på stranden, tage på en overlevelses-tur eller bruge ferien på sportsdans.
For næsten en femtedel af disse ihærdige selv-udviklere skal ferien handle om at bevare eller styrke deres mentale sundhed (17 procent).
For andre handler det om at forbedre sig selv (35 procent), lære noget nyt (31 procent), hente inspiration (26 procent) eller blive et bedre menneske (19 procent)..
(Indledningsfoto til artikel: Stocksnap / Pixabay))
Skriv et svar