Selvom Corona virussen har sat en effektiv stopper for flyrejser, flyselskaber skærer ned, og flyfabrikker som Airbus og Boeing lukker produktions-anlæg, betyder det ikke, at udviklingen af fremtidens fly er gået i stå.
Måske de masse nedlukninger ligefrem kan være med til at fremme udskiftningen af ældre maskiner hos flyselskaberne.
Desværre er elektriske fly eller maskiner med brændsels-celler og hybride motorer ikke klar til at gå på vingerne endnu. De ligger stadig nogle år fremme i tiden. På samme måde, som elbiler ikke vil afløse benzin- og diesel-køretøjer i morgen eller overmorgen.
Heldigvis kan vi så sidde hjemme og drømme lidt om fremtidens lufttransport. Måske den vil blive baseret på den oplagte idé, som den polske industri-designer Michal Bonikowski har lanceret.
Bonikowski er internationalt anerkendt for sine ideer, og han har gennem årene vundet mange design-priser i bl.a. Tyskland.
Bonikowski nye påfund benytter sig af det faktum, at der opstår gnidnings-energi eller friktion, lige så snart et objekt bevæger sig med høj hastighed. Både på biler på vejene og ikke mindst på fly i luften.
Designeren vil opsamle den energi og bruge den til at levere elektricitet til elmotorer i flyene. Det sker via paneler, der anbringes både på flyets vinger og skrog. Det hele ligner solpaneler lidt. Blot bruger Bonikowskis Earther One flykoncept ikke solstråler til at generere strøm, men bevægelse.
Rent teknisk kaldes dette principt for ”tribo-elektriske nano-generatorer”. De kan forvandle friktion og vibrationer til strøm, som lagres i batterier – og herfra kan udnyttes til elektriske turbiner, der driver flyet frem.
Earther One ligner de fleste andre fremtidsfly. Designet ligger tættere på moderne krigsfly end på traditionelle airlinere til passagerer.¨
Dertil kommer, at konceptet er det grønneste, som hidtil er set: Ikke kun flyver Earther One på ren el og kun små mængder flybenzin, der skal bruges under start, inden flyet kommer op i hastigheder, hvor friktion og luftmodstand kan mærkes. Dels genererer flyet ny energi, mens det bevæger sig.
I forhold til andre typer elektriske fly har Earther One også den store fordel, at der ikke er brug for store og tunge batterier. Alle bil- og flykonstruktørers mareridt, når de arbejder med elmotorer.
Bonikowskis project kræver kun et forholdsvis lille batteri, der skal samle energien op. Flyets bevægelse vil hele tiden fylde batteriet.
Om det vil være nok til at holde et fly i luften over længere afstand – med passagerer, fragt, klima-anlæg og andre strømforbrugere ombord – må tiden vise….
(Indledningsfoto til artiklen: Bonikowski Design)
Skriv et svar