Gennem årene har mange flypassager nok undret sig over, hvorfor der sidder to eller tre piloter ude i cockpittet, når maskinen alligevel styres af en computer og auto-piloten det meste af tiden.
Selvfølgelig er argumentet sikkerhed: Hvis piloten bliver syg, skal der være én til at tage styre-grejerne over. Det er kun i katastrofe-film fra Hollywood, at der (altid) findes en passager med pilot-licens eller en fortid som jagerpilot i flyvevåbnet.
På den anden side er det dyrt for flyselskaberne at have så meget personale i cockpittet – undskyld nu om dage hedder det ”flight deck.”
Derfor kigger mange flyselskaberne med stor opmærksomhed mod Leipzig i det tidligere Østtyskland, hvor fremtidens miljørigtige passagerfly til regionale ruter er ved at blive designet.
Flyet bygger på den klassiske Dornier 328 turbo-prop maskine, som i mange år har været brugt på korte indenlandske ruter i Tyskland. Desuden benyttes flyet af bl.a. det tyske og amerikanske flyvevåben til f.eks. overvågning og transport af op til 50 personer.
Fremtidens Dornier 328eco er langt mere ambitiøs: F
or det første skal flyet som standard udstyres med de seneste nye og meget støjsvage Pratt & Whitney PW127S motorer, der kører på 100 procent bæredygtigt bio-benzin.
For det andet kan benzin-motorerne nemt udskiftes med elmotorer, når de er effektive nok og egnet til daglig drift.
Og for det tredje er Dornier 328eco designet til at kunne flyve med kun enkelt pilot. Også selvom cockpittet på billederne har plads til to.
Forklaringen er, at Dornier er gået sammen med Garmin om at indbygge fremtidens G5000 ”glas-cockpit.” i det lille passagerfly.
Garmin kender de fleste danskere nok mest fra smartwatches, digitale sports-ure og GPS-udstyr til både og yachter.
Det amerikanske firma har dog også en stor division, der fremstiller cockpit udstyr og professionel navigation til fly og store skibe.
Ligesom man ser det på moderne mobiltelefoner og laptops bruger Garmin kunstig intelligens og en inter-aktiv betjening i sit nye cockpit til Dornier 328eco.
Det betyder bl.a, at skærmene er touch-følsomme. Displays viser informationerne i 3D og eventuelt med Augmented Reality filtre oveni. Flyets check-lister er interaktive, og hele herligheden – inklusive to motorer – kan styres fra et enkelt joystick.
Det samme gælder for en fuldautomatisk nødlandings procedure, hvor flyet lader en computer fungere som en intelligent ”cockpit companion.” Med andre ord en digital co-pilot.
Det spændende Dornier 328eco fly udvikles af flyfabrikanten Deutsche Aircraft, der bl.a. få statsstøtte til projektet fra regeringen i Bonn.
Flyet befinder sig i øjeblikket i, hvad man i fagsprog kalder ”Preliminary Design Review”. Efter planen skal de første maskiner kunne gå i rute fra 2025.
Til den tid skal Dornier 328eco være det første passagerfly på markedet, der kan fungere som ”zero emission” transport-middel. Allerede omkring 2030 vil flyet overgå de krav til forurening, som EU har sat som mål for 2050.
Flyet skal efter planen have plads til 43 passagerer og f.eks. være velegnet til indenlandske ruter til mindre lufthavne i Danmark….
(Indledningsfoto til artiklen: Deutsche Aircraft)
Skriv et svar