Mens flyselskaber i Mellemøsten som f.eks. Etihad eller Qatar Airways gør deres First Class tilbud mere og mere lækre, kunne det se ud, som om de fleste andre flyver bort fra første parket og i stedet satser på en opgraderet Business Class.
Adskillige flyselskaber som f.eks. Delta og United i USA er gået den vej i de senere måneder. Tættest på Danmark er British Airways, der har introduceret en ny Business Class, som de fleste andre ville kalde første klasse.
Nu følger asiaterne også efter. Store Korean Air har således meddelt, at man sløjfer første klasse sæderne fra 27 af sine lange internationale ruter med virkning fra juni.
Korean Air har for længst afskaffet første klasse på sine korte ruter, mens den vil blive opretholdt på flyselskabets mellem-lange afgange mellem f.eks. Seoul i Sydkorea og Beijing, Manila, Bangkok, Osaka, Hong Kong.
På disse ruter er der åbenbart tilstrækkeligt med passagerer, der gerne vil betale en formue for at rejse i luksus og med masser af plads.
Ellers er det måske, fordi konkurrencen mellem de asiatiske flyselskaber så stærk på disse ruter, at Korean Air ikke tør lukke første klasse her. Når nu rivalerne tilbyder den.
Ifølge det store Singapore dagblad Straits Times vil Korean Air fra juni kun have Economy og Business Class på 76 af sine 111 internationale ruter.
Flyselskabet forklarer, at efterspørgslen efter de helt dyre sæder har været støt faldende i de senere år. Hvis flyselskabet vil flyve effektivt og tjene penge på det, er First Class ikke længere det rigtige at satse på.
Det er nogenlunde de samme toner, man hører fra andre flyselskaber. Egne lukkede suiter ombord, mere privatliv, bedre mad og drikke samt sæder, der kan forvandles til rigtige senge, er ikke længere nok til at lokke velhavende passagerer på første klasse.
De vælger i stedet en plads i den stadig bedre Business Class, hvor passagerer hos flere flyselskaber også får deres egen lille bås at hygge sig i. Eller mange tidligere First Class rejsende bruger i dag private jetfly….
Skriv et svar