Luftskibe er normalt ikke noget, som mennesker tænker på i dag som transport middel eller som supplement til jetfly, tog, bus eller skib.
Ok – de fleste har nok set luftskibe agere som digre reklamesøjler over byer ved store events og lignende. Dæk-giganten Michelin har bl.a. gjort det.
Desuden har vi set adskillige katastrofe film om den berømte Hindenburg brand i New York, der med ét slag lukkede for de tyske luftskibes fremtid for snart 100 år siden.
Luftskibe lever dog stadig i projekter hos flere nørdede fabrikanter, som vil give himlens tavse kæmper et nyt liv.
Det gælder bl.a. amerikanske Egan Airships, hvis ”Plimp” er en forunderlig mix af et propeller-drevet fly med vinger, et luftskib og en helikopter.
Alt i alt betyder det, at Plimp kan starte og lande lodret – og bagefter bevæge sig med rimelig hastighed gennem luften.
Nu siger Egan Airships, at man har en Model J på vej af Plimp, som vil kunne transportere flere passagerer ad gangen. Om et par år kommer så en meget større variant, der i princippet vil kunne konkurrere med moderne airlinere. Bare ikke i hastighed.
Plimp har drejelige vinger. Når luftskibet skal starte eller lande, ventes turboprop motorerne opad, så de fungerer som rotorer på en helikopter. Så kan hastighed reduceres til blide 15 kilometer i timen.
Når luftskibet skal bevæge sig fremad, vippes vingerne 90 grader, så motorerne peger fremad. De kan levere power nok til en tophastighed på 150 kilometer i timen. Rækkevidden er i øjeblikket på 500 km.
Hele herligheden, der er fyldt med helium som i en ballon, er 51 meter lang, 16 meter høj og 18 meter bredt – det er vingerne, der gør det. Startvægten skal være beskedne 1,8 tons uden passagerer.
I sin første udgave vil Egan Plimp Model J have plads til otte passagerer plus en besætning på to. Start og landing, der foregår med elektriske motorer, kan foregå overalt, hvor der er plads nok. Plimp behøver ikke en stor lufthavn.
Interesserede købere må regne med en pris, der ligger mellem fire og seks millioner USD. Det er ca. og kroner. Forudbestillinger modtages allerede i dag via dette link….
Skriv et svar