Alle, der rejser meget med fly og med forskellige flyselskaber, vil kunne fortælle lange historier om dårligere service ombord, flere ekstra afgifter og sæder, der bliver mindre og mindre.
Den kedelige trend mærker man naturligvis stærkest hos lavpris-selskaberne og på Economy Class, hvor billetpriserne er lavest.
Folk, der betaler fuldpris billetter på Business eller First Class, forkæles fortsat i alle ender og kanter med gode vine, excellente måltider, masser af plads til benene – og ofte også muligheden for at lægge sædet helt ned, så det fungerer som en seng.
Den evige priskrig betyder, at flyselskaberne gør alt for at spare eller finde nye veje til at få passagererne til at betale ekstra – f.eks. for sæde-reservering, bagage og mad og drikkelse ombord.
En af de velkendte tricks er at proppe flere passagerer ind i samme fly. Det gør man f.eks. ved at sløjfe et af toiletterne eller gøre sæderne mindre. Så kan der måske blive plads til en ekstra række sæder, man kan sælge.
Selskaber som Ryanair er verdensmestre i den slags ting. Ryanair har således bestilt, men endnu ikke fået en special-udgave af Boeings skandale-ramte 737 MAX fly.
Den hedder 200 som ekstra-navn for at markere, at sæderækkerne står ekstra tæt, og flyet har plads til 200 passagerer mod normalt 189.
Nu er myndighederne imidlertid blevet opmærksomme på, at det måske ikke altid er en god ting at forvandle en flyrejse til en grise-transport, hvor man sidder som sardiner i en dåse.
Federal Aviation Administration (FAA) vil således begynde at afprøve i praksis, om de stadig tyndere og smallere flysæder er en risiko for sikkerheden. En nedtur for komfort er de jo i forvejen.
FAA godkender alle nye flytyper, som får lov til at transportere mennesker i amerikansk luftrum. Og FAA’s retningslinier bliver som regel kopieret og fulgt af tilsvarende myndigheder andre steder i verden.
FAA orienterede det amerikanske parlaments trafik-udvalg om sine nye planer for et par dage siden.
Inden da havde FAA ellers hårdnakket afvist at teste og kontrollere flysæders kvalitet. Det skete bl.a. med en begrundelse om, at man ikke mente, det var relevant at foretage reguleringer af sædernes størrelser. Det var udelukkende et problem for flyselskaberne.
I mellemtiden har FAA skiftet mening. Formentlig fordi myndigheden kæmper med et kedeligt ry for ikke at have gjort nok, inden to Boeing 737 MAX maskiner faldt ned og dræbte 346 mennesker.
Siden marts har MAX maskinerne haft start-forbud over hele verden, mens Boeing prøver at forbedre sine fly, så de kan godkendes efter FAA’s nye og skrappere regler.
FAA kan derfor ikke tillade sig at blive beskyldt for at sjuske med nogen dele af et moderne passagerfly. Heller ikke sæderne.
Nu har parolen så fået en helt anden lyd fra FAA:
”Den gennemsnitlige amerikaner bliver større og tykkere. Der er sæde-størrelser blevet en vigtig detalje. Men vi vil ikke vurdere ud fra komforten. Vi vil teste, hvordan sæde-størrelse og række-afstande påvirker sikkerheden. For eksempel, hvor hurtigt og let passagerer kan komme ud af sæderne i en krise-situation, evakuering af flyet osv.”
FAA vil afprøve sæde-sikkerheden ved hjælp af 720 test-personer, der repræsenterer en god mix af amerikanere. Med i testene er også børn i forskellige aldre, husdyr og handicappede medborgere.
Til sidst vil myndighederne afgøre, hvilke test-procedurer der kan blive nødvendige i fremtiden. Hvis altså reguleringer viser sig at være relevante.
Med denne ordlyd holder FAA også dørene åbne for, at flysæder kan fortsætte, som de er i dag. Flyselskaberne vil sågar få mulighed til at skære i sæde-størrelse og afstand mellem rækkerne.
Men dét accepterer alle politikere i Washington dog ikke. Formanden for trafik-udvalget Repræsentanternes Hus – Peter A. DeFazio siger således til den store avis Washington Post:
”Jeg har lyst til at invitere topcheferne fra de forskellige flyselskaber til et møde. Her vil de blive placeret i præcis sådan nogle sæder, som de tilbyder til deres lavest betalende kunder. Vi sørger for, at de skal blive siddende i dem i fire eller fem timer. Så mærker de på egen krop, hvad de udsætter deres passagerer for”….
Skriv et svar