Når man taler om Generation Z – den er mellem 12 og 28 år – handler det næsten altid om Instagram eller måske mere endnu TikTok.
Nu ser det så ud til, at den omdiskuterede social media app fra Kina også er i fuld gang med at ændre rejse-adfærden hos unge mennesker. På godt og ondt, skal man vel sige.
Ifølge en ny analyse fra den britiske rejsesøgemaskine ”Globetrender” dropper de unge med mobilen foran næsen i hastigt tempo de brochurer på papir og den personlige rådgivning, som ældre generationer henter i f.eks. rejsebureauer.
I stedet benytter Generation Z TikTok som rejse-søgemaskine og planlægning af ferie. Det skulle 47 procent af de voksne i England allerede gøre, og de bruger i gennemsnit syv timer om ugen på opgaven.
”Globetrender” interviewer den 21-årige TikTok’er Arlo O’Callaghan om hendes erfaringer med at finde rejser online i en verden, der er domineret af smartphones og apps.
Arlo forklarer, at TikToks algoritme lærer sin bruger at kende lynhurtigt. Derefter afspiller app’en primært videoer og indhold, som passer til vedkommende smag på den rejse-destination, der er valgt.
TikTok kan f.eks. beregne, om brugeren er mere en type til at bo i et fem-stjernet hotel end et hostel til rygsæk-turister. Video- og billed-indhold bliver så præsenteret ud fra den vurdering.
Arlo fortæller også, at TikToks søge-funktion kan være til stor hjælp. Den kan bl.a. finde steder og aktiviteter og sammenligne dem.
Hvis man så bagefter finder de valgte destinationer i Google Maps og lagrer dem dér, bliver de to, hvad hun kalder en ”killer kombination.”
TikTok’eren er dog også godt klar over, at det sociale medie ikke kun er positivt. Rejsemål, der portrætteres i TikTok, bliver lynhurtigt overrendt af besøgende.
Et grelt eksempel blev vist på tv og i nyhedsmedier for nylig, hvor Mallorcas badebugt Calé d’es Moro blev vist med den hvide sandstrand invaderet af unge mennesker på jagt efter det perfekte feriefoto.
Det er bestemt ikke første gang, at sandstranden med kælenavnet ”Instagram bugten” er overfyldt af unge med smartphone. En lokal beboer beskriver i spanske medier situationen som ”det 21. århundredes pest.”
En lignende rundspørge, som den tyske rejseportal ”Holidaycheck” har foretaget blandt unge, tyder i en lidt anden retning end den engelske.
Ifølge den tyske analyse stiller over halvdelen af de adspurgte store spørgsmålstegn ved troværdigheden af de informationer, man finder i sociale medier.
Hos de unge tyskere er deres sociale omgivelser den mest pålidelige kilde. 96 procent vil således stole på de anbefalinger, de får fra venner, familie og kolleger. Også online rejse-platforme og rejsebureauer betragtes som troværdige.
Uden sociale medier går det dog heller ikke hos de unge tyskere. 70 procent af dem søger efter egnede fotomotiver inden rejse-starten.
For 33 procent af den tyske Generation Z er ferien kun en succes, hvis der er kommet nogle gode billeder i kassen, som straks er publiceret på TikTok, Instagram eller Facebook….
(Indledningsfoto til artiklen: Solen Feyissa / Unsplash)
Skriv et svar