Jylland har faktisk mange lufthavne, selvom vi for det meste kun hører om Billunds, Aalborgs og Aarhus Airport.
Sønderborgs og Midtjyllands Lufthavn overlever kun på grund af årlige statstilskud plus mange forretningsfly i Sønderborg
Skrydstrup er i dag en ren militær lufthavn, mens Esbjerg Airport gør en stor indsats for at forlade sit image som hoved-parkerings-plads for helikoptere til olie-platforme og vindmølle-parker i Nordsøen.
Lige før jul fik Esbjerg f.eks. sin tredje internationale rute uden at slå på det store reklametrommer, som de konkurrerende jyske lufthavne plejer at gøre, når de får nye flyselskaber i hus.
Esbjerg har i forvejen faste flyruter til Stavanger i Norge og Aberdeen i Stockholm. Nu følger så en rute sydpå til Tuzla i Bosnien-Herzegovina.
Ruten håndteres af det forholdsvis nye flyselskab Lumiwings. Selskabet er græsk, men benytter mest Tuzla, hvorfra der er faste afgange til små lufthavne i Tyskland, Holland, Italien, Sverige – og nu Esbjerg i Danmark.
Lumiwings bruger ældre Boeing 737 og Embraer 195 jetfly, der er købt brugt. Det gælder også for den maskine, som for første gang tog turen fra Esbjerg til Tuzla den 21. december.
På åbningsturen var 63 af de 139 Economy Class sæder i Boeing-flyet udsolgt, fortæller dagbladet ”Jydske-Vestkysten.”
Målgruppen for Lumiwings minder meget om Wizz Airs. Nemlig øst-europæere, som er flyttet til Vesteuropa og Danmark på grund af de mange Balkan-krige i 1990’erne.
Esbjerg Lufthavn ser dog også et potentiale i at øge jyske turisters interesse i at opleve Balkan med sine naturskønne områder, gamle kulturbyer og spændende mad-traditioner.
I øvrigt havde Esbjerg i gamle dage – det vil sige for 50 år siden – flere daglige flyforbindelser til København og charter-trafik til Middelhavet via Sterling Airways.
Siden kom Storebælts-broen og en øget konkurrence fra den nærliggende Billund Lufthavn, der overtog Ryanairs ruter og i dag er Danmarks næststørste….
(Indledningsfoto til artiklen: Lumiwings / Facebook)
Skriv et svar