Hvis man er i garderhøjde eller længere kan det være svært at finde en god siddestilling, når man flyver på Economy Class.
Først og fremmest fordi næsten alle flyselskaber skærer ned på afstanden mellem sæderækkerne i deres maskiner.
Læner passageren foran en sin sæderyg ned på hele turen – det dumme svin – må man trække sine knæ under sig og forsøge at overleve, så godt man kan. Som regel ret radbrækket, når man endelig lander.
Det andet problem er sæderyggens højde. Det er, som om flyselskabernes indretnings-chefer helt glemmer, at de senere generationer af mennesker er højere end deres forgængere. I hvert fald i Nordeuropa. Sund morgenmad og vitaminpiller har gjort deres arbejde.
Det britiske design firma PearsonLloyd vil hjælpe de lange mennesker. Firmaet med speciale i bl.a. fly-interior har skabt det nye PL Eco Seat, som må være en drøm at sætte sig i for alle, der er over 185 centimeter i højden.
Well – for den sags skyld passagerer i alle størrelser. PL Eco Seat kan nemlig indstilles individuelt efter alle kropsformater. Meget mere end almindelige flysæder i ”monkey class” kan i dag.
PearsonLloyd har bl.a. kigget på, hvordan moderne kontorstole og bilsæder i luksusbiler kan skræddersys til de personer, der bruger dem.
PL Eco Seat har derfor en slags central rygrad af aluminium, hvor man kan skyde nakkestøtte og rygpuder individuelt op og ned, indtil man sidder rigtig godt. Sædet er samtidig så bredt, at man kan lægge sine ben over hinanden uden at genere sin sædenabo. Stort!
Andre finesser i det nye Economy sæde er et klapbord, der kan udvides både lodret og vandret uden at optage mere plads. Plus små skuffer, man kan lægge småting i, så de ikke flyder på gulvet, eller man sidder på dem.
PearsonLloyd håber, at det nye Eco Seat falder i flyselskabernes smag, for det kan øge passagerernes komfort, uden at det går ud over antallet af sæder og sæderækker i flyene,
Sædet fra designfirmaet i London er ikke det eneste nye flysæde, der har skabt opsigt i de senere måneder.
Italienske Avio Interiors har f.eks. præsenteret SkyRider 2.0, der minder om barstole i et fly. Ved nærmest at stå op på flyveturen kan antallet af sæder ombord på flyet øges med mindst 20 pct.
Flyselskaberne selv vil også hellere end gerne stoppe flere passagerer ind i hvert rutefly, hvis de kunne. Med den priskrig, der hersker i luften, gælder det om at holde driftsudgifterne nede på et minimum.
Ikke overraskende er det Ryanairs kontroversielle topchef Michael O’Leary, der har sagt tingene mest lige ud.
For nogle år siden udtalte han, at passagerer i fremtiden vil stå op på rejsen. Kun på den måde kunne billetpriserne sættes endnu længere ned….
Skriv et svar