I de seneste par år har der været ret tavst omkring elektrisk drevne passagerfly. De var ellers det store fremtids-nummer, inden verden blev rullet over af Corona.
Formentlig skyldes tavsheden, at alverdens større flyselskaber har haft travlt med at komme på vingerne igen efter pandemien.
Så var der ikke meget plads til at tænke over meget andet end økonomien og eventuelle fusioner med over overtagelser af andre flyselskaber.
Tænk blot på SAS og Air France – KLM, Lufthansa og ITA i Italien, Norwegian og Widerøe i Norge eller Iberia og Air Europa i Spanien.
De eneste, som hele tiden har strammet på den grønne skru, er EU. Her har man atter øget kravene til, hvor stor en mængde bio-benzin eller e-fuel som flyselskaberne skal hælde i tankene på deres jetfly.
Lidt nyheder om forureningsfrie elfly kommer der da heldigvis. Den seneste fra den amerikanske fabrikant Eviation Aircraft.
Eviation har nemlig modtaget et bekræftet Letter of Intent på 25 af sine Alice elfly fra tyske flyVbird, som vil bruge maskinerne til at forbinde mindre lufthavne i tyndt befolkede områder.
Ret nystartede flyVbird har desuden sikret sig en option på 25 yderligere Alices og tripper lige nu for at komme i gang med sin utraditionelle forretningsmodel.
Med et passagertal på maximalt ni og en begrænset rækkevidde på grund af eldrift og batterier er Alice flyene målrettet regionale ruter og ”commuter” drift mellem små og store lufthavne.
flyVbird siger, at tyske forbrugere bliver mere og mere opmærksomme på deres CO2 aftryk, når de rejser.
Desuden arbejder politikere i flere lande med planer om at forbyde korte indenrigs ture med konventionelle fly helt. Det sker bl.a. i Tyskland og Frankrig.
Elektriske fly skal ifølge flyVbird være et reelt alternativ til ikke kun traditionelle flyforbindelser, men også til kørsel med tog, bus og personvogne – selv elbiler.
På sin hjemmeside giver flyVbird et teoretisk eksempel på en rejse mellem den nordtyske by Bremerhaven og Rosenheim i det sydlige Bayern. Afstanden mellem de to byer er 900 kilometer:
Hvis man kørte turen i bil, ville den tage mellem otte og ti timer. Tog man toget, begrænses rejsetiden til syv-otte timer, men med tre togskift undervejs, før man nåede frem.
Desuden ville en kombination af bil, fly og tog kræve seks til syv timer og naturligvis belaste miljøet mere end et rent elfly.
Benyttede passagererne derimod et elfly fra Eviation Aircraft, ville rejsen fra den ene del af Tyskland til den anden ikke tage mere end to timer.
FlyVbird pusler også med en idé om at afløse almindelige flyruter med faste afgangs-tider med on-demand løsninger, hvor Alice elflyene først gør klar, når antallet af interesserede passager er stort nok.
Flyselskabet vil derfor opdrage flypassagerer til udelukkende at bruge apps på mobil, tablet eller laptop til at booke billetter.
En central computer hos flyVbird vil så bruge kunstig intelligens (AI) til at fastlægge og dirigere flyselskabets elfly, så de altid er dér, hvor passagererne befinder sig.
Eviation Aircraft selv har fået rigtig gang i ordrerne på elfly her i 2023:
Flyselskaberne Monte, Aerolease, Solyu, Aerus og Monte lagt ordrer på I alt 160 Alice fly plus 25 options. De hr i alt en værdi på fem milliarder dollars.
Alice er lige nu verdens eneste eldrevne regional-fly, som har gennemgået reelle flytests i luften med maskiner i fuld størrelse.
Alice flyet er udstyret med to elektriske magni650 propeller-motorer fra amerikanske magniX. De skal ikke kun være helt forurenings-fri, men også billigere i drift end små regionale jetfly eller maskiner med turbo-prop motorer på benzin….
(Indledningsfoto til artiklen: Eviation Aircraft)
Skriv et svar