Ligge-sæder eller sæder, der kan forvandles til reelle senge, har de færreste flypassagerer råd til. Dem tilbyder flyselskaberne nemlig kun på Business eller First Class.
Og dog. Hvis det står til det lille amerikanske start-up firma Zephyr Aerospace i Californien, skal vi kunne sove i fuld længe selv på Economy Class.
Løsningen ligger i helt nye etage-senge, hvor passagererne ligger oven på hinanden i stedet for at krybe tæt sammen ved siden af hinanden.
Den snedigt tænkte konstruktion kan minde lidt om fordums vandrehjem, sovevogne i toget eller børneværelser, hvor flere små skulle bo og sove.
Sengene kan sættes op på et par minutter og foldes ud fra de sæder, som passagererne sidder på under flyveturen. Madrasserne er 198 centimeter lange og er forsynet med trapper i siden op til øverste etage
Zephyr har gennemført en rundspørge blandt tusinder af ”frequent flyers”. Den viser, at 70 procent af de rejsende godt vil undvære adgang til lounges i lufthavne eller til bedre måltider ombord, hvis de i stedet kunne få lov til at sove bedre på flyveturen.
Senge-sæderne er designet til store wide-body fly. De passer altså ikke ind i mindre flytyper som f.eks. Airbus A320 familien og Boeing 737. Disse fly bruges dog også typisk på de kortere distancer, hvor passagererne ikke skal sove undervejs.
Ifølge Zephyr Aerospace sørger firmaets sæder for, at flyselskaber kan proppe op til 20 procent flere passagerer på et fly end i dag.
Det plejer at være et godt argument hos flyselskabernes finansfolk. Når selskabernes marketing afdeling så samtidig kan lokke med gode sovemuligheder på en ”monkey class” billet, lyder det hele som en helt ideel idé.
Et lille ekstra gebyr for at få lov til at ligge ned, skal man dog nok regne med. Prisen for at sove over Atlanten i etageseng vil dog være langt lavere end på Bizz eller første klasse i en seng uden medflyver over hovedet.
Ingen af de store flyselskaber er dog bidt på krogen endnu, selvom Zephyr designerne har haft gode samtaler med bl.a. Lufthansa, British Airways, Qantas, Air France og Delta Air Linwa.
Men så kom Corona krisen på tværs, og flyselskaberne fik mere travlt med at overleve end i at investere i nye koncepter. Flere passagerer i samme fly er heller ikke aktuelt i øjeblikket – snarere det modsatte.
Designerne hos Zephyr Aerospace har derfor lynhurtigt lavet en variant med mere social distance mellem passagererne. De ligger stadig ovenpå hinanden i to etager, mens der er kommet plexiglas vægge mellem sæderne, når de er klappet sammen….
(Indledningsfoto til artiklen: Zephyr Aerospace)
Skriv et svar