Når passagerer skulle have ret til erstatning og kompensation for fly-forsinkelser, aflysninger og over-booking, har det hidtil krævet, at afgangene var med europæiske flyselskaber og/eller, at flyene afgik fra lufthavne i EU.
Hundrede-tusinder af flypassagerer har allerede fået mellem 250 og 600 euro i kompensation med EU’s Forordning 261 i hånden.
Mange flere kunne få erstatning, hvis de kendte til deres rettigheder og gad forfølge flyselskaberne ved f.eks. at henvende sig til et af de juridiske konsulent firmaer, der har specialiseret i netop den slags. Det mest kendte er nok danske AirHelp.
Nu ser det imidlertid ud til, at der bliver en større muligheder for at kræve kompensation. EU domstolen har nemlig i dag afsagt en dom, der giver ret til erstatning – også ved flyvninger uden for EU.
Det kræver dog, at flyselskabet er i tæt alliance med et europæisk baseret. Det har flyselskaber f.eks, når de har indbyrdes ”code sharing.” Det vil sige, når man bruger samme flybillet til at rejse med flere selskaber.
I praksis kan f.eks. danske passagerer kræve og få ret til kompensation, når der opstår forsinkelser eller aflysninger ved mellemlandinger og flyskift uden for EU. Det eneste krav er, at de skal være begyndt rejsen med et europæisk flyselskab i en lufthavn i EU.
I det konkrete tilfælde (EU-sag C 502/18) drejede det sig om en rejse, der var booket hos det tjekkiske flyselskab Ceske fra Prag til Bangkok i Thailand. Rejsen indeholdt en omstigning i Abu Dhabi på den arabiske halvø.
Ceske stod selv for den første del af rejsen, der forløb uden problemer. De opstod til gengæld i Abu Dhabi, hvor passagererne skulle flyve videre med en maskine fra Etihad.
De to selskaber har ”code sharing” og betragtes derfor af de øverste EU-dommere i Luxembourg som ét selskab i forhold til passageren. Alle flyvninger på strækningen er nemlig booket på én gang.
Da Etihad flyet havde så have 488 minutters forsinkelse, inden det afgik fra Emiraterne og videre til Thailand, har de europæiske passagerer ret til erstatning. Den kommer til gyldighed efter tre timer – altså 360 minutter.
Naturligt nok forsøgte det tjekkiske flyselskab at undgå at skulle betale kompensation til sine passagerer. Ceske mente nemlig, at forsinkelserne var sket hos et andet flyselskab, og det derfor ikke kunne være deres ansvar.
Det mente EU-dommerne ikke var tilfældet. De tilkendte de tjekkiske passagerer kompensation efter Forordning 261 reglerne. Desuden kunne Ceske jo bare hente pengene hos sin parter Etihad.
Dermed har juristerne hos EU i Luxembourg også givet mange andre passagerer muligheden for at søge om erstatning, fordi dommen nu danner præcedens i EU….
Skriv et svar