2021 er ”European Year of the Rail”, og det fejrer EU ved at sende tre togsæt hele kontinentet rundt. De kører 20.000 kilometer og besøger undervejs 26 lande og 100 stationer på 36 dage.
På fredag den 1. oktober ankommer et af disse Connecting Europe ekspresser til Københavns Hovedbanegård.
Fra klokken 10 holdes de obligatoriske taler af bl.a. trafikminister Benny Engelbrecht, hvorefter publikum har fri adgang til besøge toget i timerne bagefter.
Det indeholder en stribe vogne, der er indrettet med udstillinger og forklaringer på, hvordan EU forestiller sig, at jernbanen får en større betydning i fremtidens trafik, end den har i dag.
Hoved-argumentet er naturligvis klima og forurening, hvor elektrisk drevne tog står meget pænere end de jetfly og de benzin-drevne biler og busser, mange af os bruger i dag.
Og hvorfor er der i øvrigt tre separate togsæt undervejs, som har hver sin køre-retning i Europa? Dér rammer vi en af jernbanens problemer i Europa.
Bare inden for EU findes mindst tre forskellige sporbredder, der betyder, at ikke alle tog kan køre på alle jernbaner. Derfor kører der én Express på den iberiske halvø, en i Baltikum og én i resten af Europa.
Desuden har landene også forskellig kørestrøm flere steder. Et problem, som vi selv har tæt på, fordi togene i Sverige kører på en anden spænding end den danske….
Indledningsfoto til artiklen: Connecting Europe Express?
Skriv et svar