Det er åbenbart meget svært at lande en enighed om, hvordan flypassagerer skal have penge tilbage for bestilte og betalte rejser, som de ikke har kunnet gennemføre på grund af Corona krisen.
Som bekendt har alle flyselskabet enten skruet deres afgange ned til et minimum eller i nogle tilfælde stoppet deres ruter helt, mens Europa ligger underdrejet på grund af COVID-19 pandemien.
I Danmark føres diskussionen mest mellem rejsebureauerne og S-regeringen på Christiansborg. I Bruxelles kører en lignende debat mellem EU-landenes trafik-ministre.
Uenigheden er stor både i København og Bruxelles.
Herhjemme går skænderiet om, hvor stort et beløb Rejsegarantifonden skal have tilført. Pengene skal bruges til at betale erstatning til folk, der har fået deres rejse og ferie aflyst.
Bølgerne går i øjeblikket højt mellem erhvervsminister Simon Kollerup på den ene side og rejsebureauernes og rejse-arrangørernes – det er charterselskabernes – branche-foreninger.
Næsten alle danske rejsebureauer er tæt på at gå konkurs.
Nu truer ni af de store – bl.a. Apollo Travel, Albatros Rejser, Primo Tours, Profil Rejser og de Aller-ejede bureauer – med at melde sig ud af Rejsegarantifonden og flage ud til udlandet. Disse ni bureauer står for næsten halvdelen af al omsætning i Rejsegarantifonden.
Mens bølgerne går højt i Folketinget, skændes EU’s trafikministre om, hvorvidt flypassagerer skal have tilbudt gavekort eller til-gode-beviser, som de kan bruge på nye billetter og rejser, når Corona krisen (forhåbentligt) snart er overstået.
Flere EU-stater – deriblandt Tyskland – presser på for at give flyselskaberne lov til at udstede gavekort for ikke-gennemførte rejser.
Andre lande vil ikke ændre på de nuværende EU-regler – den såkaldte paragraf 261. Ifølge den skal flyselskaber betale kompensation efter faste satser, når afgange bliver forsinket, aflyst eller er overbooket.
Tyskland vil ikke aflyse paragraf 261, men blot ændre måden, den praktiseres på. Flyselskaber skal således have lov til først at udstede gavekort og så måske senere betale penge.
På den måde vil reglerne ikke underminere flyselskabernes økonomi nær så hårdt. I den nuværende situation uden indtægter vil de have svært ved at finde kroner til erstatning.
EU’s trafik-ministre deltog i en video-konference om emnet i går. Efter online-mødet sagde vice-præsident i EU-Kommissionen Vera Jourova, at der langt fra var enighed om spørgsmålet:
Det gælder om at finde en balance mellem stærke forbruger-rettigheder og likviditeten hos rejse-udbydere og flyselskaber. Lige nu søger EU en anvendelig løsning….
(Indledningsfoto til artiklen: Foto: Andreas16078 / Pixabay)
Skriv et svar