Alle, der har rejst meget med fly, vil have rystet på hovedet eller råbt ærgerlige forbandelser, når de skulle ordne bagagen før flyveturen.
Selv om flyselskabernes branche-organisation IATA egentlig har lavet generelle retnings-linier for især håndbagage, der må tages med i kabinen, gradbøjer mange flyselskaber reglerne og indfører egne.
Det mærker man især hos lavpris-selskaberne, der har proppet så mange sæder i hvert fly, at der slet ikke er bagage-plads til hver passager i overskabene.
I stedet må de rejsende til lommerne og betale ekstra for selv små tasker og poser, de gerne vil have med på flyveren.
Den udvikling må også have irriteret medlemmerne af EU-parlamentet i Strassbourg.
I hvert fald vil parlamentet nu have strikse regler indført i alle rutefly, der benyttes i EU. Priser og størrelses-angivelser skal være de samme overalt.
At EU mener det alvorligt, ses af, at parlamentet i går vedtog en resolution med et stort flertal om dette – for mange – ømtålelige emne.
Især flyselskaberne vil slå sig i tøjret. De har hidtil haft lov til at bestemme deres egne bagage-regler, hvilket ofte har givet et kaos, hvis man bruger flere selskaber på samme rejse.
Ifølge EU-parlamentet skal den nye resolution forhindre, at passagerer udsættes for skjulte ekstra-gebyrer. Desuden skal det blive nemmere at sammenligne de reelle priser for en flyrejse.
Som situationen er i dag, kan den rene billetpris se meget billig ud i reklamerne. Når man så er landet med flyet, opdager man, at rejsen er blevet mindst dobbelt så dyr, fordi man skulle betale ekstra for bagage, sæde-reservering og selv den mindste servering af snacks og drikkevarer ombord.
EU-parlamentets nye resolution er ikke juridisk bindende for flyselskaberne, men det kan hurtigt ske.
Nu bliver EU-Kommissionen nemlig tvunget til at tage emner op og beslutte noget politisk. Sker det, skal alle flyselskaber, der opererer i EU-området, overholde dem.
Desuden bliver flyfabrikkerne formentlig nødt til at ændre skabs-størrelserne i mange af deres modeller.
Med det nye forslag regerer EU-Parlamentet i øvrigt omsider på en dom fra Europa-domstolen fra 2014.
Den siger, at flyselskaber ikke må tage ekstra for håndbagage, så længe den ikke overskrider de normalt accepterede mål og vægt….
(Indledningsfoto til artiklen: Getty Images / Unsplash+)
Skriv et svar