Alle, der har været ude at rejse med flere flyselskaber, vil have opdaget, at reglerne for håndbagagen er lige så forskellig som den ydre lakering af passagerflyene.
Egentlig har flyselskabernes internationale branche-organisation IATA for nogle år siden udstedt retnings-linier til sine medlemmer om ”carry-on” bagagens større og vægt.
Da det kun er retningslinier, behøver flyselskaberne ikke at følge dem. Derfor oplever man et virvar af regler.
Nogle flyselskaber tager sågar penge for selv den mindste taske, man tager med i kabinen. Det gælder især på lavpris-flyvninger, hvor selskaberne ikke tjener meget på billetterne, men desto flere millioner på ekstra-afgifter.
Åbenbart er bagage-kaosset begyndt at genere medlemmerne af EU-parlamentet og de ansatte i EU’s administration. Mange af dem kommer jo selv flyvende til og fra arbejde.
Derfor har EU Kommissionen nu bedt flyselskaberne indtrængende om at standardisere deres regler for især kabine-bagage. Fælles og ens regler skal i hvert fald gælde for fly inden for EU.
EU’s primære mål er at gøre det nemmere for flyrejsende at finde rundt i de mange forskellige regler. Samtidig vil EU dog også gerne udrydde flyselskabernes skjulte ekstra gebyrer.
Kommer EU med egne regler, vil det bl.a. betyde, at der sættes klare grænser for, hvilke håndbagage-størrelser flyselskaberne må tage ekstra penge for.
Det er bestemt ikke første gang, at EU forsøger at skabe en standardisering af kabine-bagagen. Så sent som i foråret kom sådan et forslag fra Europa Parlamentet.
Det blev dog afvist af EU Kommissionen, der foretrak, at flyselskaberne selv fandt fælles fodtrit, uden at EU og politikere blandede sig.
Tilsyneladende er der ikke sket spor hos flyselskaberne, så nu tager Kommissionen sagen i egen hånd og sender først en kraftig opfordring.
Kommer der stadig ikke en acceptabel respons fra flyveselskaberne, kan EU eventuelt vedtage reglerne som en lov. Så må alle flyselskaber makke ret, uanset om de har lyst eller ej.
I Spanien har man f.eks. allerede indført egne bestemmelser. Det spanske forbrugerråd har således truet flyselskaberne med million-bøder i euro, hvis de håndhæver en bagage-praksis, der strider mod spansk lovgivning.
Til nyhedsmediet “Euro News” siger Adina Valean, der er EU-kommissær for transport:
”Informationen til flypassager skal være meget mere åbne og transparente i dag. Passagererne skal fra begyndelsen have klar besked om, hvad de køber og, hvilken bagage de kan tage med sig i kabinen. Gratis eller til et gebyr.”
Ved samme lejlighed har EU Kommissionen foreslået en række nye tiltag, der skal støtte flypassagerers rettighed i forbindelse med f.eks. aflysninger og forsinkelser af afgange.
EU har allerede regler på området – den såkaldte paragraf 261 – men man har opdaget, at reglerne har huller, som især dukker op, når man har flere omstigninger undervejs eller bruger flere forskellige transportmidler på sin rejse.
EU Kommissionen vil forsøge at løse problemet med en ny standardiseret blanket til kompensation og godtgørelse, der fungerer ens i alle EU-lande.
Den nye blanket skal også gerne få folk til at være mere opmærksomme på deres rettigheder, når de benytter flere forskellige transportmidler eller bestiller rejserne via f.eks. en online rejseportal….
(Indledningsfoto til artiklen: Getty Images / Unsplash+)
Skriv et svar