I en periode havde de fleste flyselskaber travlt med at pudse deres klima-glorie ved at reklamere med, at de fløj så og så grønt med deres nye maskiner.
Mange tilbyder også, at passagerer kan købe klima-kvoter via deres billetter:
Så vil en lille del af prisen gå til at indkøbe grønt brændstof – SAF – der kan blandes i den normale benzin.
Eller flyselskabet vil sende et beløb til et klima-projekt et eller andet sted i verden. Det kan f.eks. være til at plante nye træer i en regnskov eller bore brønde i en ørken.
Det tog dog ikke længe, inden miljø-organisationer beskyldte flyselskaber for ”green washing.” I enkelte tilfælde blev selskaberne også stævnet for domstole, hvor de tabte med et brag.
Det var bl.a, når flyselskaberne benyttede det populære reklame-slogan, at deres egne flyvninger skadede klimaet mindre end konkurrenternes.
Uheldigvis fremgik det sjældent af flyselskabernes markedsføring, hvordan de havde målt deres CO₂ udledninger.
Samtidig findes der heller ikke nogen entydige standarder for målingerne:
Således påstod ét selskab, at deres flyvning på Economy Class fra Frankfurt til London Heathrow var skyld i 146 kilo CO₂ udledning.
Et andet flyselskab sagde 199 kilo med samme flytype og på samme rute. Atter andre opgav 210 eller sågar 260 kilo.
Så hvad er sandheden?
Det vil EU nu skabe fælles regler for og dermed også samme målemetoder på tværs af alle flyselskaber, der opererer i Europa.
”Som situationen er i dag angiver flyselskaber og billetsælgere emissions-værdierne efter forskellige metoder, der ikke er indbyrdes sammenlignelige,” konstaterer EU-Kommissionen i et statement.
Det øger hverken flyselskabernes troværdighed eller giver forbrugerne – altså passagererne – en ordentlig information om, hvor meget de forurener, når de tager flyet.
EU vil derfor indføre en ensartet test-metode, hvor købere på både flyselskabernes prislister og på de udstedte billetter kan se en label med forurenings-værdierne angivet.
EU sammenligner den nye ”Flight Emission Label” med de etiketter om energi- og strøm-forbrug, som hænger på alle nye tv, køleskabe, vaskemaskiner osv.
Om den nye etiket til luftfarten også skal dele en flyvning op i kategorier fra A til F som dem på tv og hårde hvidevarer, vil EU Kommissionen ikke oplyse på nuværende tidspunkt. Blot at flyve-etiketten skal være lige så let at forstå som den kendte energi-label.
Ifølge EU skal den nye fælles standard for flyrejser tage hensyn til både flymodel, rejse-klasse, gennemsnitligt antal passagerer og fragt-volumen på flyet samt den anvendte brændstof.
I første omgang skal ”Flight Emission Label” være frivillig, og interesserede flyselskaber kan henvende sig til EU’s fly-sikkerheds-agentur EASA.
Det bliver så spændende at se, om EU hurtigt hopper fra frivillighed til krav, sådan som man har set det i mange andre sammenhænge.
Senest, hvor USB-C stik er blevet obligatorisk på alle strømforsyninger til mobiltelefoner, tablets osv. fra i fredags.
Under alle omstændigheder vil EU fra juli 2025 lancere den nye klima-etiket til flyrejser:
Når passagerer booker en billet, vil de straks få angivet forurenings-data og et specielt logo på skærmen. Logoet skal garantere, at emissions-informationerne er pålidelige….
(Indledningsfoto til artiklen: Colourbox)
Skriv et svar